måndag 23 juni 2008

Några sena nyheter

Måste nog skriva några rader till på bloggen. Vid en sista check av medierna på nätet hittade jag bland annat en artikel om synligheten bland partierna i media. (DN) Där hittar jag denna glädjande mening.

"Folkpartiet får också ovanligt lite negativ rapportering för att vara ett regeringsparti."

Folkpartiledaren Jan Björklund har lyckats bra att komma i media. Hamnar på tredje plats efter Reinfeldt och Sahlin. Och verkar inte ha gjort bort sig heller. Ändå är inte BT med bland de tidningar som ligger till grund för mätningen. Där kunde man läsa ett jättereportage på midsommarafton om Björklunds rötter. Men så är han ju bygdens son. Artikeln finns dock ej på nätet.

Positiv respons får idag Lars Leijonborg , f d partiledare (fp) och nu högskole- och forskningsminister, för förslaget att studerande vid högskolor och universitet som kommer från länder utanför EU (EES) ska betala för sig. Det tycker jag är helt rimligt även om det är värdefullt med influenser från andra länder. Men med möjlighet att få stipendium så kan även studenter som inte själva har råd att bekosta sina studier komma hit. (SvD)

Jag kan inte heller låta artikeln om svordomar i barnprogram passera obemärkt. (SvD) Jag tycker att det är självklart att barnprogram ska ha ett vårdat språk. Även om jag måste erkänna att jag själv "syndar" ibland, i ringa omfattning, med en eller annan svordom, så anser jag egentligen inte det är acceptabelt. Det finns så många andra ord i svenskan som är alldeles utmärkta att använda. Man behöver inte förstärka språket med "jävla" eller säga att någon är "dum i huvudet". Eftersom jag inte tycker att det är acceptabelt bland vuxna att svära tycker jag att det är ännu värre om det förekommer i barnprogram.

Till sist kan jag väl konstatera att jag åtminstone på ett område är normalsvensk. Fritidsaktivitet nummer ett för svenska folket är att promenera i naturen enligt en kartläggning som en forskare gjort. (SvD) Vandrar och promenerar gör jag mer än gärna även om jag drar mig lite för att gå ut i skogen ensam numera. Sedan den nakna mannen med rånarluva sprang i Kypeskogen. Fast han har väl tröttnat kan man hoppas.

Och det har jag också och går till sängs.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fattar inte varför man alls ska tillåta utländska studenter göra grundutbildning i Sverige. Dessa studenter måste garanteras bostad vilket i min studentstad Göteborg för bara fem år sedan innebar att de inhystes två och två i korridorsrum, trots att detta är förbjudet enligt hyresvärden (SGS) och trots att svenska studenter tvingas tacka nej till studieplatser för att de inte hittar nånstans att bo. Så helt rätt med avgifter, men ge stipendierna till mindre bemedlade svenska studenter istället. Ska vi inte investera i vårt eget humankapital?
//kakmonstret