torsdag 26 juni 2008

Båtar och städning

I dagens morgonsoffa (eller rättare sagt i en båt i skärgården) diskuteras om behovet av ett förarbevis till sjöss. Självklart säger jag. Med allt mer trafik på sjön och också varierande typ av båtar behöver den som sätter sig bakom rodret veta vilka regler som gäller. Det kanske inte behöver gälla för att få paddla kanot eller ro en roddbåt eller andra mindre båtar. Jag tillhör också dem som tycker att båtar av en viss storlek ska betala skatt, ja ägarna förstås. Jag vet att det är en känslig fråga men varför ska inte båtar beskattas på samma sätt som bilar.

Apropå skatt. Nu har ytterligare en sosse, Ylva Johansson, som varit emot skattesubventionen på hushållsnära tjänster utnyttjat möjligheten.(SvD, DN) Självklart ska man utnyttja de möjligheter som finns men då ska man nog också hålla tyst med kritiken. Om nu det skulle bli regimskifte, vilket jag verkligen inte hoppas, så blir det tämligen svårt att medverka till att ta bort en subvention man själv använt. Genom att utnyttja den, ger man den legitimitet. Men jag kan väl bara säga grattis till Ylva Johansson att också hon insett att alliansregeringen kan göra bra saker. Ännu bättre blir det med det nya förslaget att det är den som erbjuder tjänsten som får göra avdraget direkt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vet att kommentaren kommer sent men jag var på semester i internetfritt område.

Men att Ylva Johansson utnyttjat regler hon själv varit emot är väl inte något problem. Så länge reglerna gäller så gör de just det. Nämligen gäller. För alla !

Eller menar du att de som röstade emot högertrafiken 1967 skulle fortsätta att köra på vänster sida för att vara trovärdiga ???

Tjalle Tvärvigg