fredag 6 juni 2008

Min nationaldag

Finns det något svenskare än färskpotatis och jordgubbar? Ja, det är klart. Färsk potatis och jordgubbar finns det också i andra länder. Fast sill och nubbe då? Ja rå fisk äter man i Japan också. Och snaps det dricker man i många länder. Men det är klart. Den svenska sommaren finns ingen annan stans. Eller. Just nu känns det som om jag vore vid Medelhavet eller något annat varmt land. Solen har strålat från en blå himmel utan moln länge nu.

Det finns dock något som är unikt. Den svenska allemansrätten. Att jag kan gå ut i skogen och njuta av naturen. Att jag kan röra mig fritt. Det är något värt att värna.

Nationaldagen har jag firat med skogsvandring och kunnat njuta just av den fina naturen. Som är gratis. Jag har också burit den svenska flaggan i samband med Borås stads nationaldagsfirande.

Det sistnämnda gör jag för att jag är glad att jag bor i ett land där det råder demokrati och frihet. Jag har rätt att ha vilka åsikter jag vill. Så länge som mina åsikter inte medför att andra människor far illa. Jag är glad att jag bor i ett öppet land. Som ger en fristad åt de människor som inte bor i ett lika fritt land som vi. För mig är flaggan just en symbol för detta. Inte för att vi ska slå oss för bröstet och tycka att vi infödda svenska står över alla andra. Eller tala om fornstora dar. När vi var ute i Europa och krigade och härjade. Jag deltar i flaggparaden för att visa att vissa högerextrema och nationalistiska grupper inte har ensamrätt på flaggan.


För mig är nationaldagen en dag för alla som bor i vårt land. Även om man inte äter färskpotatis eller jordgubbar. Vilket jag gjort. Det skulle jag vilja säga i mitt nationaldagstal. Jag skulle inte tala om ärofyllda dagar i historien utan om hur vi ser till att alla blir delaktiga i samhället. I framtiden.

Det är ganska fascinerande att höra koltrastens kvitter blandat med icke-svensk musik från någonstan samtidigt som knotten börjar äta upp mig. Kanske tyvärr dags att gå in.

Så är den svenska sommaren av idag.

Inga kommentarer: