fredag 20 juli 2007

Jämställdhet i Indien och naket i USA och så lite väder

Har precis kommit hem från en natt på landet. Typ Bed and breakfast. Fast det var hos min förra riksdagskollega Anita Brodén jag sov över.

Det var skönt att inte behöva köra hem mitt i natten eftersom det blev en sen kväll. Fast inte så som man kan tro, utan vi fastnade framför datorn tills klockan var tolv och skrev fråga till migrationsministern om att vi måste börja följa lagen när det gäller att ge kvinnor skydd som riskerar hedersvåld om de avvisas. Detta bland annat med anledning av ett reportage i Aktuellt om en ensamstående kurdisk kvinna som ska skickas tillbaka till Irak trots att hedersvåldet ökat i norra Irak varifrån hon kommer.

Jag håller mig kvar ute i världen.

Jag kan inte låta bli att kommentera att Indien ska få en kvinnlig president. (DN)Visserligen verkar hon vara ifrågasatt av olika orsaker men skälet till att hon väljs är för att öka jämställdheten i landet. Det är bra.

Även om det finns kvinnor på höga poster i Indien och man har ett mål att var tredje person i de beslutande församlingarna ska vara en kvinna så är det en bra bit kvar, var i alla fall för fyra år sedan när jag var där. Flickebarn är inte välkomna och riskerar att antingen aborteras innan de är födda eller försvinna efter födseln. En siffra vi fick då var att det "saknas" ca 35 miljoner kvinnor. Totalt har landet ca 1 miljard innevånare.

Jag var i Indien en vecka 2003 tillsammans med fyra andra kvinnliga riksdagsledamöter från olika partier för att studera den familjeplanering som bedrivs där med stöttning av RFSU.

Då träffade vi den nuvarande premiärministern Singh. Han var då oppositionspolitiker. Vi diskuterade faktiskt jämställdhet med honom och jag berättade hur vi inom folkpartiet haft en lyckosam utbildning för kvinnliga politiker som resulterade i att alla femton som deltog fick framträdande förtroendeuppdrag. Inte för jag tror att det är därför som han nu vill ha en kvinnlig president men det är ändå lite fascinerande när jag tänker tillbaka på detta besök. Då visste vi inte att vi samtalade med en man som skulle styra över en miljard människor. Tyvärr tog jag ingen bild vid vårt möte med Singh men jag visar en annan som jag tog vid besöket i Indien som är en liten flicka som vi träffade på ett sjukhus för Aids-sjuka.

Mer stora vida världen.

I en liten stad i USA går människorna omkring nakna. (SvD) Ja inte alla förstås. Men politikerna vill nu förbjuda att man får visa sig naken även om det finns de bland invånarna som tycker att det är helt ok.

Jag har inget moraliskt skäl till att jag inte skulle kunna acceptera nakna människor i stan men andra skäl. Jag tycker till och med att det är otrevligt med nakna överkroppar i affärer och på stadsgator. Jag tycker helt enkelt det är obehagligt och oestetiskt.

Men med den här sommarens väder är väl inte risken så stor att vi får se några helnakna människor på gatorna i Borås eller ens med nakna överkroppar för den delen. Prognoserna ser dystra ut för slutet av helgen och början av nästa vecka.(SvD)

Men nu är det nog bäst att jag ger mig ut i trädgården för att njuta av vädret innan det börjar regna igen.

Inga kommentarer: