fredag 3 juni 2011

Visst är Sverige fantastiskt

Vilken underbar kväll. Varmt och gott och fåglarna sjunger i kör. Färskpotatis och jordgubbar och genom altandörren har jag lite koll på Talang11.

Idag har jag och några till delat ut ca 700 blåklintsfröpåsar på vårmarknanden. Borås kommer att vara översvämmat med blåklint till hösten. Ska väl bara ta mig samman och sprida lite hos mig själv. Mina fingrar är inte särskilt gröna men lite blåklint ska jag väl klara av.

Under tiden jag spred frön började rättegången mot Ratko Mladic, en av dem som är ansvariga för folkmordet i Srebrenica. Som väntat har han varken läst anklagelserna mot honom eller är villig att erkänna. Jag hoppas för mina vänners skull att han blir fälld. Liksom jag tänker på de kvinnor som jag träffade i Bosnien vars enda samtalsämne handlade om nästa begravning på minnesplatsen i Srebrenica. (BT, SvD,DN,SVT) Här har jag skrivit tidigare om Srebrenica.

I morgon en helt blank dag men på söndag blir det Regnbågsparad i Göteborg och på måndag firande av nationaldagen. Med flaggtåg som vanligt från Krokshallstorget till Stadsparken. J

ag har deltagit i flaggtåget i många år. Det är mitt sätt att visa att jag är glad att jag bor i Sverige och är stolt över mitt land. Men jag vill dela med mig till andra. Som inte har fått förmånen av allemansrätt, fria val och yttranderätt med mera. Och att få vara den man är. Oavsett var man är född eller  om man är funktionshindrad eller om man älskar någon av samma kön eller är man eller kvinna. Alla har samma rättigheter och skyldigheter. Det är något att vara stolt över. 

Inga kommentarer: