tisdag 7 juni 2011

Kvällstankar i väntan på åskan

Ännu en kväll där jag kan sitta ute och skriva. Kanske något lite kyligare och på avstånd mullrar åskan. Men nästan vindstilla. Fågelsången är också lite mer stillsam. Fast jag tycker att jag kan ana en och annan mygga. Fast det kanske bara är inbillning.

I rask takt har jag avverkat tre möten. Ja egentligen fyra. Först Coompanion och sedan Folkpartiets länsförbund. I morgon börjar mötandet redan halv åtta med möte om kungens besök den 1 september. Så några till på raken och sedan på kvällen nomineringsmöte till Västra Götalandsregionen.

På torsdag är det så fest för nya svenska medborgare. Ska bli roligt att få vara med på denna för första gången. Att välkomna nya medborgare är något som har blivit tradition i många kommuner. Även om utformningen är olika i olika kommuner. Många kombinerar detta med nationaldagsfirande och kanske mer offentligt. Det viktiga är dock att det görs.

Att bli svensk medborgare medför både rättigheter och skyldigheter. En stor skillnad jämfört med att “bara” ha permanent uppehållsillstånd är att man får rösta i riksdagsvalet. Detta innebär att man väljer dem som ska vara med och stifta landets lagar. Ett stort ansvar. Folkpartiet har länge förespråkat att man ska ha en viss kunskap i svenska språket för att bli svensk medborgare. Jag tycker inte att det är fel. Det är viktigt att man förstår vad den personen står för som röstas in i riksdagen och att man någorlunda kan hänga med i den debatt som förs. Risken finns annars att något parti talar om vem man ska rösta på utan att man har en aning om vad det partiet står för.

Det är också en jämställdhetsfråga. Det har ofta varit kvinnorna som missat svenskutbildningen. Numera krävs det för att få introduktionsersättning att alla nyanlända deltar i introduktionen med bland annat undervisning i svenska. Så i framtiden så löser sig svenskkunskaperna automatiskt. Om man ställer krav på svenskkunskaper så självklart ställs det då också krav på att alla erbjuds en bra undervisning. Något som underlättar inträdet i det svenska samhället. Jag har träffat många, särskilt kvinnor, som vuxit enormt när det efter kanske många år i Sverige fått tillräckliga kunskaper så att de kan kommunicera med till exempel lärare på sina barns skola. Nog så viktigt.

Nu tänker jag i alla fall gå in. Det mullrar fortfarande långt borta men kan inte riktigt analysera i vilket väderstreck. Det kanske blir att vakna upp av en åsksmäll i natt också. Skönt att jag har lätt att somna om. När jag var liten och bodde på landet var det annorlunda. Det var att klä på sig och gå upp när åskan gick. Min mormor tog med sig hunden och gick till jordkällaren. Men det förstås, hos henne small det rejält som sista hus på elledningen. Och en hel del gick sönder också.

Inga kommentarer: