lördag 18 juni 2011

Valfrihet, mångfald och samverkan

Är rödgrön på fingrarna. Ingen fara. Jag har inte gått över till de rödgröna. Hällde bara ut en massa karamellfärg som stått i hundrade år, nästan i alla fall, när jag städade ett köksskåp. Och färgen spred sig till mina fingrar och den sitter säkert.

Gröna fingrar i största allmänhet kan jag inte skryta med men jag gör mina tappra försök att plantera lite sommarblommor i krukor och amplar. Vilket jag gjort idag. Dessutom har jag införskaffat fyra tomatplantor som jag hade tänkt sätta men så kom regnet. Får bli i morgon i stället.

Tomatplantorna införskaffade jag i samband med att jag besökte Rydal och presentationen av Smultronställen i Sjuhärad, ett nätverk av miljövänliga företag. Vilka de är finns sammanställt i en guide som kan hämtas i turistbyråer, bibliotek mm men kan också hämtas på nätet.

Alla som finns med i guiden fanns inte på plats men flera av dem som jag träffat i samband med projektet QVIM, för kvinnors företagande, var med i nätverket. Jag tror på att genom samverkan kommer man mycket längre. Att gemensamt ge ut en guide gör det lättare för den som vill shoppa ekologiskt och miljövänligt att hitta. Vilket i sin tur bidrar till hållbar tillväxt.

Inte nog med att jag är rödgrön om fingrarna, jag har problem med valfriheten också. Valfrihet är viktigt för liberaler och jag har mer än ofta talat om detta på gator och torg och i personvalsmaterial.

Vid dagens besök i Rydal kunde jag inte låta bli att köpa godis från Photo1 (32)Trollabo kvarn. Men det fanns ju massor av smaker. Men det fanns också en blandpåse. Den blev det. Men det är ju också ett val förstås. Det är svårt med valmöjligheter ibland. Tänk om det funnits bara chokladsmak eller bara smörsmak.

Samma problem fick jag vid val av tomatplantor. Det fanns massor av alternativ, stora, små, randiga och gula och gröna. Det blev en mix där också eftersom jag inte kunde bestämma vilken sort jag ville ha. Men mångfald berikar. Tänk om det bara skulle finnas stora röda tomater.

För övrigt kan berättas att jag haft problem med modem och telefon. Två dagar i rad. Idag fixade jag det själv med en omstart men igår blev det långt telefonsamtal med Telia och snabbyte av modem. Nyare och förhoppningsvis bättre. Fick bra hjälp av Telia men något lurt är det eftersom det bara la av idag också.

Inga kommentarer: