torsdag 6 maj 2010

Sol ute och i opinionsmätningen

Precis när jag satt och tyckte som värst synd om mig själv med rinnande näsa och en halvkraschad dator (dock inget viktigt har försvunnit men får ladda in alla program igen) så kollar jag ut på nätet och kan notera att alliansen gått om de rödgröna, fp har 9% och sd kommer inte in. (SvD, Aftonbladet, Expressen, svt) Jag blev nästan frisk direkt. Ja inte riktigt förstås och datorn är som den är. Jag vet att man inte ska lägga för stor vikt vid en enstaka opinionsundersökning men oundvikligt är att när det går bra så får man lite extra kraft (något som jag behöver mycket av idag).

Det kanske är så att det svenska folket är klokare än den rödgröna oppositionen tror. Det kanske har varit för mycket spenderbyxorna på från de rödgröna. Visst är det bra med allt åt alla. Men någon ska också betala och det är också vi alla. Människor vill mer bestämma över sina liv och välja till vad de vill använda sina pengar. Om de rödgröna vinner valet så försvinner mycket av valfrihet. Självklart ska inte de som behöver stöd och hjälp från samhället lämnas bakom. Där finns det en del ytterligare att göra. Men det ska inte handla om något allmänt kollektivistiskt omhändertagande. Man måste se till den enskilde individen vilket behov man har för att leva ett bra liv.

Jag säger som alltid att man ska vara försiktig med opinionsundersökningar men visst får man glädjas när det går bra. Och negligera dem när det går dåligt. Nu ska jag i alla fall försöka bidra lite till arbetslinjen trots att jag är sjuk. Någon sjukskrivning är det inte tal om för egenföretagare. Alternativet är att sova en stund så jag är alert till när vi ska ha valplanering i eftermiddag. Otroligt mycket roligare idag.

Läs också Per Altenberg, Seved Monke , Pär Gustafsson

1 kommentar:

Tom Andersson sa...

Eller så beror det på att Alliansen inte har berättat någonting om vad dom tänker göra om dom vinner valet. Det verkar dom uppenbarligen vilja vänta till augusti med att göra. Det tycker jag är svagt från samma gäng som tjatat om att de rödgröna inte gjort just det.