fredag 7 maj 2010

Brittiska valet och bokbål

Det tar verkligen tid att återställa en dator även om alla filer jag skapat finns kvar. Alla program ska laddas in och därefter alla uppdateringar. Men det får väl ta den tid det tar. Onödig tid i alla fall när det är så mycket annat som ska göras. Jag har ju en ambition att försöka blogga varje dag men det har inte alltid varit så lätt att hinna med. Men jag ska bättra mig. Det händer alltid något varje dag. Stort eller smått. Lokalt, nationellt, europeiskt eller globalt.

Idag är det spännande att följa det brittiska valet. Tories verkar bli segrare men inte få majoritet. Kaos i engelska parlamentet väntar. Och tyvärr lyckades inte Liberal Democrats att nå den framgång man hoppats på. Precis som vår EU-minister Birgitta Ohlsson säger i en intervju så behövs fp:s liberala systerparti för att vitalisera Storbritannien. (SvD, DN, svt). Det är inte lätt för ett tredje lite mindre parti att komma fram i England på grund av det valsystem man har. I England har man enmansvalkretsar och personer ställs mot personer. Om man drar det hela till sin yttersta spets skulle en rösts övervikt i varje valkrets kunna bidra till att ett enda parti fick alla platser i parlamentet trots att nästan hälften av medborgarna röstat på ett annat parti. Även om det är att hårdra det hela och det förmodligen inte skulle inträffa så tycker jag att vi ska hålla fast vid våra proportionella val. Även om politikern kanske kommer närmare medborgarna när man har enmansvalkretsar.

Det var det europeiska. Det finns mycket mer att skriva om. Den grekiska krisen som påverkar inte bara Grekland. Men jag går över till lite nationellt och smått.

Som kanske inte är så smått. Att en pastor går ut och förespråkar bokbål är både beklämmande och skrämmande. (DN, svt) Jag har inte läst Jonas Gardells böcker så jag kan inte uttala mig om innehållet. Oavsett om jag läst böckerna eller inte så är min åsikt att man måste kunna bemöta andras åsikter med ord och inte med våldshandlingar vilket ett bokbål är. Det är våld på det fria ordet. Vi har tryckfrihet och yttrandefrihet i landet. Det är oerhört viktigt att värna detta. Det borde pastorn tänka på. Han har ju rätt att uttrycka sina åsikter fritt. Sedan står det var och en fritt att tycka om dessa. Även om pastorn enligt utsago modifierat sitt uttalande så bör han ändå tänka sig för innan han talar om bokbål. Bokbål hör diktaturer till.

1 kommentar:

Muna Salim 2010!!!! sa...

Bara en tidsfråga ändå innan islam har demografisk majoritet i Sverige. Sverige har gått från tusentalet muslimer 1980 till drygt 500.000 idag, de växer med ca. 35.000 varje år bara av invandring (från främst MENA-länderna) och där finns inte inräknat den naturliga demografiska ökningen av muslimer pga reproduktion inom Sverige när de väl lever här. Gardell - dags att se sig om efter nytt hus, eller sluta upp som homosexuella i Iran eller Saudi-Arabien.