torsdag 1 mars 2012

Sätt stopp för bluffakturor

Samlar ihop mig efter några hektiska dagar. Två möten idag. Ett avklarat. AU med Coompanion Sjuhärad. Snart justera förra fullmäktigeprotokollet. Och har titta på TV från riksdagens hearing kring bluffakturor. Nästan hela i alla fall. Att problemet med bluffakturor börjar diskuteras är viktigt. Företagarnas representant i hearingen nämnde att ca 16% av småföretagarna har utsatts för bluffakturor. Om jag hörde rätt.

Initiativet till hearingen har kommit från Folkpartiet genom Jan Ertsborn. Han och riksdagskollegan Anita Brodén har också skrivit en motion i frågan. I motionen föreslås att man inte ska få en betalningsanmärkning förrän skulden som motiverar anmärkningen är fastställd av domstol eller Kronofogdemyndigheten. Därför behövs en lagändring av kreditupplysningslagen. Hela motionen kan läsas här.

Själv har jag inte råkat ut för någon bluffaktura. Peppar peppar. Men jag har vänner som gjort det och jag råkar ut för många telefonsäljare som envist försöker få mig att gå på både det ena och det andra. Numera lägger jag nästan på innan jag svarat. Men ibland kanske man ändå vill lyssna till vad säljaren har att säga. Vill inte vara alltför otrevlig. Och ibland är det ett seriöst samtal.

Häromdagen lyssnade jag lite. Men det var ett mycket märkligt samtal. Jag skulle få ett erbjudande om billigare fast telefoni för att jag har samma organisationsnummer som personnummer. Enskilda firmor har det vilket jag i och för sig tycker är fel. Visserligen är ekonomin i en enskild firma förenad med den personliga men det skulle vara bra att slippa ange personnummer och det skulle mer visa att det är ett företag det handlar om.

Samtalet slutade med att den som ringde skulle tala om för min nätleverantör att jag inte ville ha billigare telefoni. Jag sa att jag inte ville det och la på. Ju mer jag funderar över samtalet desto mer märkligt tycker jag det är.

Ett annat samtal för en tid sedan var dock helt ok. Det handlade om mitt mobilabonnemang och priserna på det. Hur ska man veta vad som är seriöst och inte seriöst. Den som är seriös borde alltid acceptera att skicka ut ett skriftligt förslag på mejl eller brev innan man bestämmer sig. Detta skulle också motverka bluffakturor.

Nog skrivet nu. Dags att åka och justera protokoll.

1 kommentar:

Teacheress sa...

Jag har fått inkassokrav från företag som bluffat med fakturor i mitt namn. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att ge skydd åt de drabbade då ju inte företagen visar en tydlig företagsprofil?