måndag 12 mars 2012

Rapport från liberalt riksmöte

En helg går väldigt fort när man har trevligt. Under tre dagar har jag umgåtts med folkpartister och lyssnat till intressanta seminarier och panelsamtal på Riksmöte i Västerås. Och hört vår partiledare Jan Björklund prata både om human flyktingpolitik och miljöansvar.

Partiledarens tal innehöll många för socialliberaler viktiga frågor. Att  motverka kränkning av mänskliga rättigheter som också förekommer inom EU. I Ungern begränsas yttrandefriheten och människor diskrimineras. Där måste EU ta ett större ansvar och påverka Ungern att inte kränka mänskliga rättigheter. Med Jan Björklunds egna ord: ” Demokrati innebär kompromisser, men när det gäller kravet på demokrati går det inte att kompromissa.

När talet kom till att återinföra den s k sista länken i flyktingpolitiken, som innebär att någon äldre vars enda anhöriga finns i Sverige ska få komma hit, ville åhörarna aldrig sluta applådera. Jag är tydligen inte ensam om att tycka så i Folkpartiet. Under mina riksdagsår tog jag ofta upp den frågan med dåvarande migrationsministern.

Jan Björklund tog också upp fem viktiga punkter för att stärka svensk konkurrenskraft.

-Utbildning
- Forskning
- Företagsklimat
- Skatter
- Jämställdhet

Partiledaren uttalade också klara ståndpunkter mot vapenexport till Saudiarabien och för avskaffande av tvångssterilisering.

Hela talet finns här.

Förutom partiledaren var också övriga folkpartiministrar på scenen. Tillsammans med olika gäster.

Vice utbildningsminister Nyamko Sabuni intervjuade bland annat rektorn för Rinkebyskolan. Rinkebyskolan är en skola med många invandrarelever. När rektorn berättade att när det kommer nyanlända elever så träffar han dem tillsammans med deras föräldrar och kartlägger deras behov. Man ser alltså till varje elev som individ.

Detta kan jämföras med det kollektiva synsätt som finns hos de rödgröna i Borås. Här behövs bara att alla invandrarelever bussas ut till skolor på landet så blir det bra. Men var finns föräldrarna i sammanhanget. Och var finns det enskilda barnet. Jag kan inte låta bli att fundera över vad som skulle hända om man gjorde tvärtom. Det vill säga säger att alla som har svenskt ursprung ska flyttas runt.

En liten parentes i rapporten från riksmötet men när ska de rödgröna, i huvudsak de röda, sluta kollektivisera människor och se till individen i stället. Börjar bli rätt tröttsamt.

Förutom alla seminarier så ges ju också tillfälle till att umgås och utbyta erfarenheter. Jag råkade hamna vid samma middagsbord som en av mina ungdomsidoler inom fotbollen (IFK Norrköping). Att jag hade glömt att han gjort mål mot Benfica spelade väl inte så stor roll även om jag såg matchen. Det stora med den matchen var att den spelades på eftermiddagen en vanlig vardag och alla skolor slutade vid lunch liksom alla(?) arbetsplatser.

Mycket mer finns att berätta men nu är det dags för möte på hemmaplan.

Inga kommentarer: