tisdag 26 oktober 2010

Separation

Ibland går det fort. Fast det var nästan väntat. Förälskelsen mellan de rödgröna, på riksnivå i alla fall, blev inte långvarig. (DN) Eller de gör, som man ibland brukar säga i en parrelation. Tar en paus. (DN)

Fast om man ska tro media så har inte Lars Ohly riktigt fattat att S och MP har gjort slut eller om det nu är att ta en paus. Han tycker att det rödgröna samarbetet fortsätter som tänkt. (DN)

Men flera sossar uttrycker sin tillfredsställelse med att de går skilda vägar. (SvD)

Självklart är separationen en följd av valresultatet. MP som gick framåt vill självklart stärka sin egen politik medan de andra två partierna behöver tid till reflektion och eftertanke. Något som i och för sig alla partier behöver.

Få se om det blir separation också i Borås, vilket jag inte tror. Här är det allianspartierna som får ägna sig åt oppositionspolitik. Förmodligen är jag den person i fullmäktige bland allianspartierna som senast ägnade mig åt sådant. I riksdagen förra mandatperioden. Även om förutsättningarna inte är desamma så kommer jag ihåg en del taktik. Och som jag skrev i morse. Nu kan varje parti mer driva sina egna hjärtefrågor även om det fortfarande måste finnas allianssamarbete. Och en ödmjukhet från alla håll.

Andra som skrivit om rödgrönas paus Rasmusliberal , Sörliden, Eva Flyborg

Inga kommentarer: