måndag 26 april 2010

Rödgrönt tåg

Veckans första dag är snart till ända. Efter en helg med lite annat innehåll än bara politik eller jobb. En snabbtur till Djurparken med barnbarnen och lite, med betoning på lite, trädgårdsarbete har jag också ägnat mig åt. Framsidan är rätt ok nu. Om nu Hitta.se skulle komma och fotografera igen. Mina synpunkter på nämnda företags integritetskränkande närfotografering i villaområden finns här.

Dagen har ägnats åt en blandning av jobb och politik. Förberedelse inför kurs på torsdag och besök hos en kund i Göteborg som resulterade i att jag måste göra en hel massa nya diagram men det ger ju jobb och pengar.

Apropå att åka mellan Borås och Göteborg. Ibland, om jag kan planera, tar jag tåget. Det är betydligt behagligare och innebär att jag kan göra annat än att koncentrera mig på att köra. Men oftast ska jag genom hela stan eller tiderna passar inte alls. Eller som idag hade jag bråttom hem till ett möte.

Jag tror i och för sig inte ett höghastighetståg hjälpt mig idag att komma hem snabbare (och jag hann nästan till kommundelsnämndsgruppmötet) men visst står ett sådant på önskelistan. Den rödgröna oppositionen kom idag bland annat med ett förslag om att bygga ut sträckningen Borås-Göteborg för höghastighetståg. (SvD, DN)Det måste jag väl erkänna, att jag skulle blivit glad om alliansen kommit med det budskapet i infrastrukturpropositionen, men jag får väl nöja mig så länge med att när förslaget väl kommer är det väl underbyggt och förankrat och finansierat på ett realistiskt sätt. För de finansieringsalternativ som de rödgröna kommer med lämnar mycket övrigt att önska med stora lån och en kilometerskatt som redan är utredd och sågad. En bra analys över finansieringen gör Carl B Hamilton (FP) som är ordförande i näringsutskottet på sin blogg.

En fråga som jag funderar över är vad de rödgröna har tänkt använda för energislag till tågen. Elen lär väl inte räcka till om kärnkraftverken läggs ned.

Det finns många frågetecken som måste rätas ut kring den rödgröna oppositionen innan valet.

2 kommentarer:

Hemlige sa...

Men nu har ju redan alliansen lagt fram sin infrastruktursatsning fram till 2021 som rör 482 miljarder, och där finns det endast utrymme för motorvägar i direkt anslutning till storstäderna.

Johan Dahlberg sa...

"En fråga som jag funderar över är vad de rödgröna har tänkt använda för energislag till tågen. Elen lär väl inte räcka till om kärnkraftverken läggs ned."

Ifall du någon gånger prövar på att läsa vad oppositionen vill så kanske du får det förklarat för dig. Kan ju upplysa dig om att oppositionen inte vill stänga ner kärnkraftverken utan att ersätta den med alternativa energikällor. Sedan så är energieffektivisering ett annat bra alternativ.

Men det är klart att det alltid är bättre att hålla för öronen när någon förklarar vad de vill för att sedan kritisera dem.