onsdag 28 april 2010

Misshandlad kvinna utvisas

Förstår inte hur jag ska få tiden att räcka till allt. Att hänga på sociala medier och planera personvalskampanj och göra exempel på programmering i Excel plus lite till tar tid.

Men jag måste skriva några rader om importfruar igen. Alla ni som har lyckliga förhållanden med någon som kommer från ett annat land kan väl hålla för öronen eller blunda. Jag har aldrig menat att kritisera relationer som fungerar. Men det är när jag läser om den 60-åriga mannen som träffat en kvinna från Kina via Internet och sedan misshandlat henne till den milda grad att han döms till tio månaders fängelse som jag reagerar med ilska. (DN) Jag kan förstå kvinnan som trodde att hon skulle få ett bättre liv i Sverige än i Kina men som nu på grund av snåriga lagar kanske måste återvända till Kina där hon förmodligen har svårt att komma in i samhället igen. Jag hoppas att kvinnan får stanna. Även om det finns en gräns på två år som man måste ha varit i Sverige för att få stanna så finns det också ett undantag om man kan bevisa att man blivit misshandlad. Och det har hon uppenbarligen. Men många kvinnor har svårt att skaffa bevis så då försöker de härda ut det två åren. Det ska inte behöva vara så.

Jag tror att det är viktigt att alla som kommer till Sverige, antingen man kommer som flykting eller som anhörig till någon, får delta i en introduktion till det svenska samhället där man får veta både rättigheter och skyldigheter och hur samhället fungerar. I detta sammanhang är det viktigt att kvinnorna får veta att de har samma rättigheter som män har. Men också att kvinnor som flyttar hit också får vetskap om om mannen i fråga har misshandlat kvinnor tidigare. Om nu vetskapen finns.

Inga kommentarer: