tisdag 5 januari 2010

Integritetsfrågor på nätet

Några rader får det nog bli innan jag kastar mig över den mer än 1400 sidor tjocka boken om Access 2007. Nåväl. Just nu är det några kapitel som jag ska studera extra för att hitta en smart lösning.

Skulle jobbat hela dagen men det blir inte alltid som man tänkt. Idag blev det en intervju i Radio Sjuhärad om hitta.se och dess utläggning av hus på Internet med sådana detaljer som registreringsskyltar på bilar och klart identifierbara personer. När jag upptäckte detta reagerade jag starkt. Enligt personuppgiftslagen är det inte tillåtet att lägga ut information som gör att man kan identifiera personer. Men hitta.se och eniro har utgivningsbevis som gör att de inte behöver följa det, enligt datainspektionen.

Jag tycker att det är viktigt att väcka debatten om vad som någon annan ska kunna lägga ut på nätet om mig utan att jag gett min tillåtelse. I de flesta fall är det kanske inte betyder något men just vetskapen att någon utan att fråga kan gå omkring och fotografera där jag bor och sedan lägga ut det till allmän beskådan är inte acceptabelt. Jag tänker mig noga för vad jag själv skriver och lägger ut på nätet.

Mer finns på politikerbloggen och på Radio Sjuhärad. Den som vill lyssna kan göra det här. Tidpunkt från kl 15.30

2 kommentarer:

Johan Dahlberg sa...

Varför skulle någon ens vilja lära sig Access. Finns egentligen ingen anledning att använda det. Det är dyrt, dåligt och då är jag snäll.

Men inte det jag egentligen ville kommentera. Ifall vi nu säger att du får som du vill och att bilden på ditt hus försvinner från hitta.se, vad är då nästa steg? Nä, den här gången känns det bara som du är ute efter publicitet.

Är det integriteten du värnar så finns det mycket inom ditt eget parti som du borde lägga kraft på att förändra. Att vi har en myndighet som övervakar befolkningen (STASI-vibbar) och börjar privatisera Polisen (IPRED) är långt mycket farligare och borde vara det självklara att jobba mot och inte bilder som faktiskt kan göra nytta för den som ska hitta någonstans.

Tomas Gustafson sa...

Lycka till med personvalskampanjen, Anne-Marie! Jag ser att du har startad den.