söndag 12 juli 2009

Vandring, bröllop och bin

Efter en blöt enmilavandring idag så har det inte blivit så värst mycket gjort idag. Lite tvätt mellan varven och därutöver en deckare. Tvättmaskinen som saknar en fot har flyttat sig fram till en position där den står stadigt. Bäst att den får stå där tills jag tvättat mig igenom tvätthögen. Så sakteliga genomför jag mina semesterprojekt. Fast nu är det bara en vecka kvar på den här delen av semestern. Så jag får väl sätta fart och göra några fler knop om jag ska ha ett städat hus i slutet av veckan. Undrar om det går snabbare om jag köper en trasa med Victoria och Daniel på?

För nu börjar bröllopsfebern ta fart. Lite tidigt kan tyckas. Men många souvenirer kommer det att bli och en souvenir är tydligen en skurtrasa. Media skriver att bröllopet splittrar svenska folket. De som är för monarki och de som är emot. (SvD) och Lars Ohly kräver att de inte ska få flytta in på Haga slott. (SvD) Diskussionerna kommer väl att fortsätta ända fram till bröllopet. Min egen ståndpunkt är kluven. Visst är det en förlegad regeringsform att man ska ärva makten. Men med den kompromiss som gjordes där kungen, eller regenten rättare sagt, har mycket begränsad makt så tycker jag det är ok. Frågan är vilken makt ska en eventuell president ha. Jag tror också att det stor del av det svenska folket vill ha kvar kungahuset. Och då kanske ideologisk rättrogenhet får ge vika. Visst kan det bli några fler kronor över till andra utgiftsposter i statsbudgeten om man skippar monarkin men även en president kostar pengar. Han eller hon ska göra statsbesök och hålla middagar.

Det vore olyckligt om andra viktiga frågor försvann för att man diskuterar kungahusets vara eller inte vara.

Dock krävs det ju att Victoria och Daniel blir föräldrar. Då kommer jag onekligen in på det här med blommor och bin.

Hur viktigt det är att det finns bin. Annars blir det inga frukter eller bär. Idag skriver SvD att det blir allt vanligare att man har biodlingar även i städer. Inte är det så roligt att bli stucken av ett bi men de är snällare än getingar och inte lika aggressiva. Och de behövs verkligen för att vi ska fortsatt ha en rik flora och som sagt få frukter och bär. Jag har planterat två tomatplantor som blommar friskt men några tomater blir det inte. Förmodligen för att det inte finns bin. Jag får väl leka bi själv så jag får några tomater i alla fall.

Får väl återgå till deckaren. Kan tydligen inte låta bli att ta bilder på hästar när jag ser någon. Bilden är tagen idag vid vandringen. Tyvärr gjorde regnet, som verkligen var blött, att det inte blev så många kort tagna.

Inga kommentarer: