måndag 11 maj 2009

Nu fortsätter EP-valkampanjen

Jag försöker vara ute så mycket som möjligt på gator och torg men jag måste ju jobba också och så har jag ju en del annat att syssla med. Men under tre kvart idag fick jag möjlighet att vara med i Radio Sjuhärads Måndagsklubben och diskutera valet till Europaparlamentet. Två riktiga EU-motståndare och jag och en moderat. Den ena av motståndarna ville bojkotta valet. Då får det mindre legitimitet anser han. Men hur tänker han då. Vi är ju med och oavsett legitimitet eller inte så kommer ju saker att beslutas inom EU ändå. Är det då inte bättre att vara med och påverka själv. Men varför ska jag egentligen klaga? Det behövs fler personer som är positiva och vill vara med och påverka för att förändra så personer som är bakåtsträvare kan lika gärna stanna hemma.

Jag kan acceptera att människor har andra åsikter än jag själv. Men jag har svårt att förstå att man kan vara så negativ så att man inte alls vill vara med och förändra. Inte ens berätta att man varit med och förändrat. En vänsterpartist har medverkat till att handel med katt- och hundskinn har förbjudits. Men vänsterpartiets valpropaganda, en tidning i Expressen format, tar inte ens upp detta. Utan tidningen innehåller bara negativ propaganda om EU.

Även Folkpartiet Liberalerna är negativ mot vissa företeelser inom EU. Jordbrukspolitiken, flyktingpolitiken och en del annat. Men skillnaden mot vänsterpartister och andra EU-negativa personer är att Folkpartister och liberaler tror på Europa och att EU behövs men att man kan förändra det som inte är bra. Men står man utanför har man ingen chans att påverka.

Vår diskussion kan följas här i radion. Det är sista kvarten och vår diskussion börjar cirka 5 minuter in i programmet. Jag får sista ordet. Den som vill höra från början kan göra det här. Där får jag första ordet.

Den som vill följa Folkpartiets valkampanj kan gå in här.

Inga kommentarer: