torsdag 19 maj 2011

En innehållsrik dag - igen

Ännu en spännande dag till ända. Jag har haft förmånen att äta lunch i Börsen (stadshuset i Göteborg) tillsammans med Hussein Samatar som driver African Development Center i Minnesota. Han är somalier och berättade om hur somalier lyckas i USA med att starta företag. Genom att både stötta med t ex mikrolån men samtidigt ställa krav att man ska klara sig själv lyckas många att starta Hussein Samatarföretag. Något att ta efter även om den amerikanska modellen inte helt kan genomföras i Sverige. Att ställa krav är inte fel men det måste också vara rimliga krav. De som inte klarar sig själva måste få hjälp och stöd för att kunna klara sig själva. För en del tar det lite längre tid. Invandrare har ett stort ansvar att hjälpa andra landsmän. Något som är viktigt att komma ihåg när man diskuterar stöd till invandrarföreningar.

I Göteborg planeras en bazar där långtidsarbetslösa ska få möjlighet att starta ett företag. Något liknande diskuteras också i Borås. Kan vara en möjlighet för fler personer att komma i arbete.

Resan västerut passade också bra för att hämta barnbarnen på skolatulpaner och förskola. Vädret var som gjort för en glass på bänken utanför butiken på hemvägen. Gjorde också i sammanhanget en god gärning. När jag var på väg att hämta mötte jag en ledsen tjej som tappat sitt diadem. Jag hittade det och genom barnbarnens pappa återbördades diademet till tjejen. Tulpaner fanns också vid sidan av gatan

Spännande har också rösträkningen i omvalet varit. Patric lyckades även denna gång kryssa sig fram till första plats. Grattis. Flera andra har lyckats bra. Själv är jag glad för vartenda ett av de 31  kryss jag fick. Från plats 26 på listan till nummer 7. Nu hoppas jag i alla fall att det dröjer tre år till nästa val även om jag är för valfrihet. 2014 är det val till Europaparlamentet, riksdagen, regionen och kommunen. Då får vi välja igen.

Till sist tänkte jag bara kommentera BT:s chefredaktörs ledare idag om Borås som storstad. Jag håller med om det mesta, särskilt att attityder måste ändras för att skapa tolerans och respekt för varandra.

Här måste vi alla hjälpas åt. Inte minst media har en central roll. Genom tidningar och radio sprids åsikter och bilder av hur andra är. Alltför många rubriker med negativ innebörd, oavsett vad saken gäller, bidrar till intolerans och negativism.

Inga kommentarer: