lördag 29 augusti 2009

Lördag i slutet av augusti

Är fortfarande mör efter dagens vandring från Fristad till I15 i Borås. 16-17 km cirka. Men kroppen känns härligt trött. Lite stel i fötter och ben bara. Efter detta har inte så väldigt mycket blivit gjort.

Just nu Sommarkrysset med Måns Zelmerlöv. Tycker faktiskt han är lika bra som programledare som artist och sångare. Sedan kan man väl inte påstå att tävlingen är särskilt svår.

I dagens BT var ett stort reportage om projektet i Brämhult där man genom team-arbete gjort det möjligt att minska läkemedelsanvändningen för dem som har demens. Kul att det blir ett positivt reportage om äldreomsorgen. Ofta skrivs det negativa saker om äldreomsorgen. Kul att jag också har varit den som startat det genom min fråga.

Bland dagens rubriker hittar jag annars ett reportage om vänsterpartiet och deras rapport om hur de vill lagstifta om heltid och fördela föräldraledigheten lika. Liksom skrota skattereduktionen för hushållsnära tjänster. (SvD) Visst är det önskvärt att fler får möjlighet att jobba heltid. Men att lagstifta om detta skulle innebära stora inskränkningar för företagen. Det behövs färre regler för företagen, inte fler. Det behövs göras mer för den ekonomiska jämställdheten, självklart, men jag tror inte lagstiftning om heltid är den rätta metoden. Att göra det möjligt för fler kvinnor att starta företag är ett sätt att förbättra den ekonomiska jämställdheten. Och vad är det som säger att kvinnor för all framtid måste hålla sig till de "typiskt" kvinnliga yrken som idag innebär att det blir en del deltid. Varför inte i stället för att lagstifta om rätt till heltid se till att fler flickor väljer mer manliga inriktningar som teknik till exempel? Sedan måste man jobba hårt för att kvinnor som gör samma jobb som män får lika mycket betalt som dessa.

Även om vi har en del kvar att göra för att få fullständig jämställdhet så har vi ändå kommit bra mycket längre än på andra håll. I Mali har presidenten tvingats skicka tillbaka ett lagförslag som innebar att punkten att mannen är familjeöverhuvud och att kvinnan måste lyda mannen hade tagits bort. (SvD)Dessutom skulle kvinnor få ärva. Det gillades inte av alla. Det är trist när framsynta ledare måste backa i sina förslag men det är ändå ett steg i rätt riktning. Att någon överhuvudtaget gör förslag.

Jag tittar inte mycket på TV men i kväll råkade jag hamna framför TV:n som sagt och efter sommarkrysset har jag sett den svensk-finska filmen Den bästa av mödrar. En gripande film om en finsk pojke som kommer till Sverige som krigsbarn. Liksom många andra. Min mormor tog också emot en kille. Jag har undrat många gånger vad som blev av honom. Fast jag har aldrig träffat honom. Filmen vill visa på problemen som uppstår när man tvingas skiljas från sina föräldrar för att komma till en tillvaro där man inte förstår vad som sägs eller där man kanske inte ens är välkommen. Det kan diskuteras länge om det var rätt eller fel att skicka iväg sina barn. Visst kanske det blev en lugnare tillvaror men att skiljas från dem man älskar är aldrig lätt, särskilt under svåra tider när man inte vet vad som kan hända den som är kvar.

Nu är det nog dags för sängen. I morgon blir det nog lite jobb. Så för min skull får det gärna regna.


 

Inga kommentarer: