torsdag 27 augusti 2009

Ännu sommar – eller?

Varmt kan konstateras att sommaren inte är slut ännu. Det blåser ljumma vindar och de kommer från Stora Torget i Borås så jag kan lyssna till musiken där. Sommartorsdagarna är alltså inte riktigt slut ännu. Några glädjetjut från Borås Arena hör jag dock ännu inte. Fast det blåser inte från det hållet.

Fast på ett sätt är sommaren slut. Idag har vi haft första kommundelsnämnden för hösten. Som jag redan skrivit om tidigare var ett ärende uppe på agendan som handlar om att minska läkemedelsanvändningen på demensboenden.

För något år sedan var det stora rubriker i media om att äldre drogades med en mängd läkemedel. Jag ställde frågan till ansvariga i Brämhults kommundel hur det ser ut här. Frågan möttes oerhört positivt och ett projekt som nämnden ställde sig bakom sattes igång för att se över läkemedelsanvändningen.

Projektet har pågått ett halvår och genom utbildning och att arbeta i team har både läkemedelsanvändningen minskat och de äldre har fått förbättrad livskvalité. Även personalen har upplevt att de fått större delaktighet. Den tillfredsställelse som de som presenterade förslaget på nämnden idag kände gick inte att ta miste på.

Även om det inte är jag som hittat på arbetssättet och varit delaktig i själva projektet så känner jag mig ändå väl till freds med att fler människor har fått det bättre bara på grund av en fråga jag ställt. Det är väl det som är en politikers roll att fråga och ifrågasätta. Inte att utforma i detalj. Det är professionens uppgift.

För att hålla mig kvar i Borås så handlar en av dagens större mediarubriker om mannen som tog 1,6 miljoner under en natt i bankomater och sedan stack utomlands. Hur kan man vara så korkad att man tar ut 1,6 miljoner på sitt eget konto. Han måste väl ha förstått att det skulle uppdagas. Men han var väl inte precis vit som snö innan heller. (SvD )

Med ett italienskt lag på andra sidan skogen, som själva har varit omdiskuterade på grunda av sina fans med tvivelaktig politisk hemvist, fascismen till exempel, kan jag inte låta bli att kommentera italienska fotbollslandslagets förbundskapten uttalande. (SvD) Han säger att inga homosexuella spelare är välkomna i landslaget enligt rubriken. Fast när man läser i artikeln så är det kanske så att det är ett gay-par som inte är välkommet. Strunt samma. Jag har så svårt att förstå att kärlek ska vara så svårt. Kärlek som kärlek, oavsett hur den ser ut, måste väl alltid vara något positivt. Att värna mänskliga rättigheter och värna toleransen inom hela EU är viktigt. Det finns mycket att jobba med för våra EU-parlamentariker.

Snart dags att gå in. Mörkret har fallit men det är ännu ljumt ute. Att det inte är sommar längre märks genom att det inte hörs någon koltrast som sjunger men Miss Li sjunger på på Stora torget kan jag höra genom skogen. Så det kanske är sommar fortfarande. Matchen är också slut och tyvärr kunde inte Elfsborg göra de tre mål som behövdes. Men vann gjorde de i alla fall. Med 1-0. Och enligt BT gjorde de en bra match. Och SvD skriver att Elfsborg visade internationell klass.

Kanske kan bli guld i allsvenskan i stället.

Slutar skriva men sitter nog ute en stund till. Det är alldeles för skönt att gå in.

Inga kommentarer: