torsdag 20 augusti 2009

Bland liljor och tallar

Kan egentligen livet vara bättre än att sitta ute och lyssna till vindens sus och känna doften från grannens liljor. Barfota kl 9 en augustikväll. Fast det finns en och annan mygga som inte blåser bort. Myggor har det varit ovanligt lite av i sommar liksom getingar. Än så länge i alla fall.

Det var tur att kommunfullmäktigemötet gick snabbt. nästan rekord. Friskoledebatten som kunde blivit uteblev. Och inte blev det någon diskussion heller om min avsägelse från styrelsen i Borås elnät. Brukar inte bli någon diskussion för övrigt om byten i nämnder. Jag önskar Koakim Malmberg lycka till i styrelsen.
Det är visst en intressant styrelse men den passar inte in i det andra jag håller på med. Integrationsfrågor och företagande bland annat. De frågorna hänger onekligen ihop. Ett alternativ för den som är arbetslös är att starta företag. Apropå detta var jag på Kedjan på Hässleholmen idag. Kedjan är ett projekt finansierat av EU som ska få fler arbetslösa på Hässleholmen att komma ut i arbete.
Jag pratade både om möjligheten att starta företag och lite om hur Sverige styrs. Några frön sådde jag sedan återstår att se vad som händer. Många har gått i projekt efter projekt och haft praktikplats efter praktikplats utan att få ett arbete. Många vill och försöker göra allt. Men det finns också de som inte bjuder till så värst mycket själva utan förväntar sig att samhället ska serva.
Några missförstånd lyckades jag räta ut. Så på det hela taget var det ett besök som gav både mig och åtminstone de flesta en hel del. För mig som politiker är det viktigt att lyssna vad de som deltar i sådana här projekt har att säga.
Tiden mellan nämnda besök och fullmäktige tillbringade jag till rätt stor del i Baden-baden i solen. Med den nya Wallander-deckaren.
Mörkret har lagt sig så jag knappt ser tangenterna. Men det trådlösa funkar trots mörkret.
Det är lite svårt att gå in. Träden rör sig i vinden fortfarande och liljorna doftar än mer. Myggbetten kliar.

Inga kommentarer: