torsdag 30 april 2009

Vintern rasat ut

Solen skiner och jag ska äntligen byta ut mina dubbdäck mot sommardäck. Som vanligt i sista minuten. Men det verkar vara så mitt liv ser ut just nu. I sista minuten. Men konstigt nog så fixar sig allt. Fast det där med att röja i huset fixar sig inte självt. Inget händer medan jag sitter och skriver på bloggen. Dammtussarna ligger kvar där. Och pappershögarna. Det där med det papperslösa samhället tror jag inte riktigt på.

Slut på skitsnacket. Igår lärde jag mig hur man ska sålla bort detsamma. Åtminstone när man ska boka tid för säljmöte. Undrar just om alla telefonförsäljare lärt sig detta. Det som börjar med rent personlig frågor som hur jag mår mm. Det var under ett fantastiskt intressant seminarium som anordnades i QVIM:s regi (QVIM är projektet jag jobbar med för att stimulera kvinnors företagande) som jag och cirka 20 andra kvinnor fick läras oss en hel del matnyttigt av Ulla-Lisa Thordén. Hur man ska nå framgång med sitt säljande. Jag ska skriva lite mer om detta på QVIM:s blogg när jag klarat av alla måsten som jag måste idag.

Men jag kan inte låta bli att kommentera opinionsundersökningen inför Europaparlamentsvalet. (SvD, DN) Det är kanske inte konstigt att Piratpartiet når högt i denna. Helt plötsligt har det kommit till en grupp personer som har en fråga på agendan och som är besjälad av densamma. Dessa personer hade kanske inte alls tänkt rösta i Europaparlamentsvalet. Enligt mätningen var det hälften som inte visste vilket parti de skulle rösta på. Bra i och för sig eftersom valdeltagandet höjs.

Men det är oroväckande. Just på grund av att partiet bara har en fråga på agendan. Vardagen består inte av bara en fråga. Det finns många frågor som måste lösas för att få en helhet. Som politiker måste man se bortom det egna intresset (fast visst finns det de som har svårt med det) och se till allas bästa. Jag kan tycka att det gått för långt i vissa integritetsfrågor där den personliga integriteten skrotas. Men det är lika mycket att trampa på andra människors integritet att sno deras verk. Verk som de kanske ska försörja sig på.

Kul i alla fall att folkpartiet liberalerna enligt mätningen behåller de två mandaten. Som tyvärr under den gångna perioden bara blivit ett i realiteten. På grund av att en person gick till FI. Men det ser dystert ut för mig på 30:e plats. Och förresten Sverige har bara 18 mandat totalt. Så det måste nog bli många kryss.

Men det viktigaste är att få många att gå och rösta. Men förstås helst på folkpartiet.

Nu får jag väl bege mig till bilverkstaden så jag får på mina sommardäck. Och sedan väntar dammtussarna.

2 kommentarer:

Daniel Rhodin sa...

Jag tycker det är olyckligt att du skriver; "det är lika mycket att trampa på andra människors integritet att sno deras verk". För det kan du väl ändå inte mena?

Hemliga underrättelsetjänsten tar del av din korrespondens utan domstolsbeslut kontra en privatperson som utan vinstsyfte laddar ner en låt, skulle det vara samma sak det? Om du verkligen tycker det så blir jag uppriktigt orolig för hur långt värderingar kan förskjutas i ett liberalt parti.

Anonym sa...

Anne-Marie, nu överraskar jag med massivt medhåll !

Citat:
".... en privatperson som utan vinstsyfte laddar ner en låt".

Vad är det för trams !
Om jag laddar ner en vara "gratis" så är det för att tjäna/spara pengar ! Alltså är det ett "vinstsyfte" !
Om det inte är "i vinstsyfte" så förstår jag inte varför man inte betalar regulärt ?

Ses det likadant på produktpirateri ?
Menas det att om man "utan vinstsyfte" köper en fejkad märkeströja eller en dito märkesklocka mycket billigare än originalet så är det inget problem ?
Kan jag således också skänka dessa vidare "utan vinstsyfte" ?

Och apropå Pirate Bay som inte gjorde något olagligt utan bara "förmedlade" intresserade "fildelare".
Varför kallas det f.ö. fildelning ?
Fildelning vore det om A hade filen en vecka och B hade den nästa vecka.
Verklig fildelning vore det också om de delade filen. Så att A hade början och B slutet på låten.
Alltså A hade "My my, at Waterloo Napoleon did surrender, Oh yeah, and I have met my destiny in quite a similar way ..." medan B hade "..And how could I ever refuse, I feel like I win when I lose".
Eller så ?

Är det således om jag, naturligtvis helt "utan vinstsyfte", bedriver en internetsida som listar vilka affärer som inte har video-övervakning eller hus-detektiver ?

Eller en sida som visar var det bor ensamma senila åldringar ?
Med en "Guldsida" där alla med en mio eller mer i madrassen listas ?

Allt givetvis med inbländad reklam för "Kalles kofot" !

Vänligen
Tjalle