fredag 24 april 2009

Allt är inte som man tror

I söndags talade jag på en gudstjänst. Jag talade om alla människors lika värde och att alla är värdefulla precis som de är. Jag pratade också om att allt inte alltid är som man tror att det är. Och att man måste kolla först innan man drar förhastade slutsatser. Och det är så sant som det är sagt.

Bland gårdagens blogginlägg från bloggande kommunfullmäktigeledamöter i Borås hittade jag ett märkligt inlägg. För det första med en stor bild av mig. Vem har du knyckt den ifrån Tomas Gustafson (s)? Har du frågat först om du fick använda den? Det här med upphovsrätt??? Jag lovar jag ska inte stämma dig.

Sedan blev jag beskylld för att ha skrivit på en lista på Internet som jag inte alls har skrivit på. Varpå han beskyller mig att ha dubbelmoral eftersom jag skulle ha röstat för besparingar i skolan i kommunfullmäktige. Ingetdera är sant. Visst skulle jag ha kunnat skriva på listan. Det är bekymmersamt att behöva spara på skolan. Men om inga pengar finns. Tyvärr får vi inte använda överskottspengar från tidigare år. Det är något som vi inte kan bestämma i Borås. Men jag hoppas regering och riksdag kan ta tag i.

Nåväl. Den som skrivit på är en namne till mig förutom e:et i Anne. Och dessutom var jag inte med och röstade om besparingarna i budget. Den gången (nästan första gången på ett år tror) satt jag kvar på avbytarbänken som ersättare tills diskussionen om kundval ägde rum. Eftersom Tomas och jag i det senare ärendet hade en ordväxling om det är en romantisk dröm för kvinnor som jobbar i hemtjänsten att starta företag, vilket Tomas tycker, så tog han väl för givet att jag även röstat i budgetfrågan. Fast eftersom alla ersättare också har yttranderätt så håller inte det resonemanget heller. Det är nog bäst att kolla fakta först Tomas innan du slänger ur dig påståenden. Är alla maratoninlägg du gör i fullmäktige lika dåligt underbyggda?

Fast ett tack till dig. Att du påpekar att jag driver en kampanj för att komma in i Europaparlamentet.

Jag håller mig kvar vid besparingarna. Ingen tycker att det är särskilt roligt men om pengarna inte finns så måste det göras. Vid gårdagens kommundelsnämndsmöte i Brämhult var såklart budgeten uppe och vi tog de besparingar som vi blivit ålagda. Inte med lätt hjärta men efter vad som presenterades av tjänstemännen så hade alla varit delaktiga i processen. Och man kommer att följa nogsamt konsekvenserna. När oppositionen förlorat omröstningen om besparingarna i budget kom de med ett tilläggsyrkande vid sittande bord. "Att besparingarna inte skulle gå ut över barn med särskilda behov." Och det kan ju ingen säga nej till. Det är en självklarhet vilket vi påpekade i vår kommentar till avslaget på sossarnas förslag. Så om dessa går ut och säger att vi i majoriteten säger nej till att rädda barn med särskilda behov så är inte det heller sant. Även om vi rent faktiskt sa nej till förslaget men vår mening är självklart inte så. Skicklig taktik skulle jag kalla det från oppositionens sida. För att få något att se ut som det inte är. Genom att lägga fram självklara förslag.

Nu måste jag rusa och ägna mig åt romantiska drömmar. Att få fler kvinnor att starta företag.

Inga kommentarer: