onsdag 4 mars 2009

Problem lite här och var

Så går ännu en intensiv dag mot sitt slut. Mycket databas har det blivit. Men just nu får den ligga på is till i morgon bitti. Jag hittar säkert en bra lösning när jag sover i natt på problemet jag försöker lösa.

Men jag har även hunnit med att berätta om demokrati och val för arbetslösa på Hässleholmen som lär sig svenska. Och haft möte i Coompanion. Och för övrigt haft en dag som börjat i problem men slutat i dur. Om man nu undantar databasproblemet. Men det löser jag säkert i morgon.

Problem däremot har nog Jan Emanuel som försöker hyra ut lägenhet och hus för astronomiska summor. . Visst skulle jag gärna vilja hyra lägenhet innanför ringmuren i Visby. Men inte till ett sådant pris. (SvD) Med all rätt får han bannor av sina partikamrater. Även om det inte är olagligt att hyra ut till sådana priser, åtminstone inte så länge som man redovisar att man hyrt ut och betalar eventuella skatter, så är det oetiskt. Och som riksdagsledamot har man lite större krav på sig att bete sig anständigt. Jag undrar fortfarande förresten om han lärt sig knyta slipsen. Och som någon skrev på facebook, han borde lära sig stava till fantastiskt. Fast visst kan fingrarna slinta på tangentbordet.

Problem har också polisen i Malmö. För alla aktivister som vill stoppa tennismatchen finns det just nu stora högar med stenar klara att använda mot poliser och andra. Enligt DN så kommer många att delta i en fredlig demonstration. Det är en rättighet att demonstrera oavsett så länge som ingen far illa. Men det är AFA och andra autonoma grupper som är det stora problemet. De har hotat med att verkligen stoppa matchen. Och ligger det då "ammunition" precis utanför arenan där tennismatchen ska gå av stapeln så förstår jag polisen om man inte ens dyker upp. Men det är skrämmande att ett fåtal personer kan förstöra för så många. Dels att de som vill se bra tennis inte får göra det. Dels att de svenska spelarna inte får den uppbackning som de behöver från publiken. Dels att det kostar skattebetalarna en hel del med det stora polisuppbådet. Men ett stort problem har också Mats Wilander vem som ska spela. (DN).

Jag hade väl inte tänkt åka till Malmö själv. Jag tänker åka till Linköping, min gamla hemstad, och träffa en rad andra trevliga folkpartister på vårt årliga riksmöte. Mycket EU blir det väl. En sista peppning inför EP-valet. Snart är det dags att ut och börja kampanja. Fast jag är lite sur på Radio Sjuhärad som redan nu konstaterar att vi sjuhäringar som står på platser långt ner på listan är körda. Förra valet var det faktiskt en person långt ner på listan som kryssade sig in. Fast lite kanske det ligger i att chanserna är minimala för mig på 30:e plats på folkpartiets lista och det är väl realistiskt att jag inte kommer in. Men jag har i alla fall en chans att komma till Europarlamentet.

Inga kommentarer: