fredag 27 mars 2009

Lite efter

Vart tog våren vägen? Hoppas bara att det slutar snöa tills jag ska till Svenljunga och träffa företagande kvinnor. Men det är ju fortfarande mars, även om vi ändrar till sommartid på natten mellan lördag och söndag. Några dagar sedan jag senast skrev på bloggen men tiden bara rusar iväg. En sak är dock säker. Jag har aldrig långtråkigt.

Skolriksdagen var riktigt bra. Med många intressanta föredrag och seminarier. Såklart. Med två välfyllda dagar finns det borde guldkorn och, om inte bottennapp, så mindre bra inlägg. Riktigt bra var Jan Larsson som redogjorde för en McKinsey-rapport om vad som behövs för att nå bra resultat i skolan. Att en bra lärare är det absolut viktigaste. Och att skolledningen är pedagogiska ledare. Nödvändigtvis är inte mer pengar en förutsättning utan hur man använder de pengar man har. Bra var också seminariet om entreprenörskap. Både rapporten från en skola i Örebro och hur Haparanda tillsammans med Torneo har sett till att ett plus ett blir tre. Som vanligt när det entreprenörskap och företagande var det dock mest män som lyssnade. Detta kombinerat med förra torsdagens resonemang i kommunfullmäktige om att starta företag för kvinnor inom hemtjänsten bara är en romantisk idé så blir jag mer och mer övertygad om att det behövs stöttning för kvinnors företagande. Även om jag önskade att det inte skulle behövas.

En bra avslutning, om dock lite för långrandig, var Rune Larssons föreläsning med mycket humor om hur viktigt det är att man vill, tror och handlar för att åstadkomma något. Inte att man blir tvingad, drömmer och bara snackar. En sanning som är nog så viktig att ha med sig både här och där.

Så jag får väl sluta snacka och ge mig iväg och jobba.


 


 

Inga kommentarer: