onsdag 18 mars 2009

Även jag har fått bannor av Ryssland

Några korta rader innan dagens slit. Som slutar med två möten. Gruppmöte i kommundelsnämnden och årsmöte i Folkpartiet. Dessemellan hoppas jag få ordning på jobbdatorn och skicka inbjudningar och mycket mera.

Kan inte låta bli att kommentera Rysslands överkänsliga reaktion på pausnumret "Tingeling" i Melodifestivalen. (DN, SvD, Aftonbladet) Det säger en del om hur det landet ser på yttrandefrihet, när man nu kräver en ursäkt. Fast får man då som ryska ambassaden gör, säga att de som uppträde borde vara inspärrade. Tänk om alla skulle se lika humorlöst på tillvaron . Vilken trist värld det skulle vara. Men det är väl så att ingen får ifrågasätta Ryssland, inte ens med humorns hjälp.

Själv har jag en gång blivit uppkallad till ryska ambassaden och blivit uppläxad. Det var under mina riksdagsår när jag varit med på en manifestation för flyktingar från Tjetjenien. Det jag, och fler med mig, sagt var inte sant enligt ryska ambassadens tjänstemän. Till en kopp kaffe i en stor sal med väggar klädda i björk fick jag och de andra veta den verkliga "sanningen". Fick i alla fall julkort därifrån den kommande julen. Så jag blev väl förlåten för min "snedsteg". En intressant upplevelse i alla fall. Och jag fick inte höra att jag borde spärras in i alla fall. Tror inte ens jag behövde be om ursäkt.

Inte för att jag tror att Ryssland kommer att invadera Sverige för det oskyldiga inslaget i Melodifestivalen eller ens om jag gör några kritiska uttalanden men det är onekligen oroväckande att Ryssland håller på att rusta upp sin krigsmakt. (DN) Därför är det viktigt att Ryssland inte isoleras utan kommer närmare EU. EU-länderna måste vara eniga i sin politik mot Ryssland genom satsningar på demokratistöd och kontakter med det civila samhället. Detta skriver också folkpartiet liberalerna i sitt EU-program.

Till sist. Idag kommenteras också på nyhetssidorna (SvD, DN)att folkpartiet föreslår att någon annan än migrationsverket utser de asylsökandes ombud. Det är i och för sig ingen nyhet. Det har folkpartiet drivit länge men inte fått gehör för. Som asylprocessen ser ut så är det ombudet som ska hjälpa den asylsökande att framställa sin sak mot Migrationsverket. Alltså två motparter. Då är det synnerligen oacceptabelt och korkat att migrationsverket själv utser den som ska vara motparten. Och dessutom står för kostnaderna. Inte särskilt rättssäkert. Och för att få tilltro till den svenska asylprocessen måste den vara rättssäker. Om inte alla får sin sak prövad på likvärdigt sätt så blir det haveri och allt fler väljer att stanna och gå under jorden i stället för att återvända.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man behöver inte vara speciellt insatt för att förstå att vi i alla fall inte är inne i en period av avspänning. Notera filmtitlarna i högermarginalen.

http://www.youtube.com/watch?v=HPdPKkZS6Pk

http://www.youtube.com/watch?v=DRVFIE4VIdY&feature=related

Att statskontrollerade media i Ryssland går ut och talar brett om behovet av att upprusta sin arme, kort efter det att man med typ med ena handen och på mindre än fem dagar slagit ut den av väst till tänderna beväpnade Georgiska armen – tyder dessutom på ett visst återvunnet självförtroende.

Vet inte, men undrar om 14 stridsvagnar i magasin på Gotland verkligen är tillräckligt i den nya osäkra tid som råder.