lördag 14 mars 2009

EP-val om knappt tre månader

Tänkte skriva några rader om dagen innan det är dags för melodifestival. Håller på Malena förresten.

Dagen har gått i EU:s tecken. Den andra delen av Europaskolan klarades av. Så nu är jag ambassadör igen. Den här gången Europa-ambassadör. Det var en intressant dag med taktikfrågor hur vi ska möta medborgarna i valet till Europaparlamentet som äger rum om knappt tre månader. Det var också kul att träffa många trevliga liberaler som tycker som jag. I det mesta i alla fall. Det vore väl för trist om alla tyckte precis lika i allt. Om alla håller med "sitt" parti i alla frågor vore det väl snudd på hjärntvätt. Då saknas ju det egna ställningstagandet. Men visst finns det ett program som folkpartiet liberalerna går till val på och som jag ställer upp på. Den som är intresserad kan läsa programmet här.

Nu övergår jag till att kolla melodifestivalen. Den handlar ju också om Europa. Men med deltagande länder som inte alla är med i EU. Länder som har långt kvar till ett medlemskap i Europeiska unionen. Ett viktigt kriterium för att få vara med i EU är att man har demokrati och respekterar mänskliga rättigheter. Inte minst värdlandet för Europa-finalen, Ryssland, har en bit kvar till detta. Men det finns också andra länder som sedan länge är med i EU som inte heller riktigt fyller alla krav. Där har de nya Europa-parlamentsledamöterna en viktig uppgift att fylla. Att se till att alla EU-länder slår vakt om mänskliga rättigheter för alla. Även minoriteter och flyktingar. Detta är viktiga punkter i folkpartiets program inför valet till Europaparlamentet.

1 kommentar:

Lennart Andreasson ( V ) sa...

Jag sitter med facit i hand - Malena vann! jag vill inte säga att fel låt vann, men min favorit var Caroline af Ugglas. Förutom att hon sjunger med inlevelse var inramningen skönt befriad från allt hysterisk viftande med både armar och ben.

Intressant att du tar upp problemet med att ta in länder som inte respekterar mänskliga rättigheter i melodifestivalen. Jag håller med dig om att Israel borde bojkottas från evenemanget.