tisdag 3 mars 2009

Mest politik

En intressant dag. Jag har tillsammans med en före detta riksdagskollega, Anita Brodén, och Patric Cerny från Borås gjort några intressanta nedslag i verkligheten hur barn tas om hand när inte föräldrarna räcker till. Vi fick mycket intressant information om hur man jobbar. Vi diskuterade bland annat att det är viktigt att man ändå i det längsta också jobbar med att skapa en relation mellan de biologiska föräldrarna och barnet.

Dessutom besökte vi Bodaskolan och träffade där elevrådet. En samling ungdomar som hade många frågor att ställa och många synpunkter. Bland annat diskuterade vi där situationen i matsalen och att fler lärare borde äta med eleverna. Vi diskuterade läxor och att det många gånger är störigt i klassrummen. Frågan om varför en del elever får göra utflykter och resor medan andra inte får det, kom också upp. Både Anita och jag och Patric fick med oss en hel del frågor hem. Och eleverna fick en del tips om hur de skulle gå vidare.

Efter ytterligare ett möte om just barn, mer exakt om barnomsorgspeng, fick jag kasta mig in i databaslivet igen och ta igen förlorade jobbtimmar. Databasen måste vara klar snart och det tar längre tid än jag trodde.

I morgon ska jag också ut på "missionsuppdrag", fast jag egentligen inte har tid. Jag ska berätta om hur Sverige och kommunen styrs. Ett ämne som jag mer än gärna talar om. Det finns mycket okunnighet inom det området och särskilt bland dem som inte är födda i landet. Men även bland infödda svenskar. Eftersom det är EU-val så kommer nog det också upp. Det är ett uppdrag i demokratins tjänst kan man säga.

Fast det finns kanske de som mer borde få kunskap om demokrati.

Då tänker jag på dem som tänker åka till Malmö och demonstrera och bruka våld mot att en tennismatch spelas mellan Sverige och Israel. Visst kan jag förstå den som vill demonstrera och visa sin åsikt om kriget i Gaza. Det är en demokratisk rättighet. Men för den skull behöver man inte förstöra och vara våldsam vilket befaras. Det är bara att hoppas att inte alla 1000 poliserna behöver sättas in utan att det trots farhågor går lugnt till väga. Det är trist för alla som tänkt åka till Malmö och se matcherna och det är trist för spelarna som får spela utan publik. Och det kostar skattebetalarna mångmiljonbelopp för polisinsatsen. Helt sjukt. (SvD)

Men nu är det nog bäst att jag kastar mig i sängen. Det är som sagt en dag i morgon också.

Inga kommentarer: