onsdag 14 september 2011

Rapport från dag 2 på Åland

Så var då andra dagen av besöket på Åland avklarat. Kvar återstår bara kvällens middag. Sedan blir det tidig avresa tillbaka till Sverige.

Dagen har varit mycket intressant. Först ett besök på Lagtinget medIMG_1544 information om hur det fungerar. Och än en gång historien hur Åland fick sitt självstyre. Och hur turerna gått innan det blev en självstyrande del av Finland. Ålänningarna själva ville komma tillbaka till Sverige men det hörsammades inte. Nationernas förbund fattade beslutet att Åland skulle tillhöra Finland men vara självstyrande och tillåtas ha svenska språket som sitt modersmål. På bilden en bildsekvens från Ålands historia.

Trots att Åland idag hör till Finland är det inte obligatoriskt att lära sig finska i skolan. Men svenskan försvinner allt mer och mer från Finland. Fler genomför högskolestudier i Sverige än i Finland. Framtiden kommer att medföra problem helt klart. Ska bli spännande att följa.

Det som också fascinerat mig är att man trots att man bara är ca 28000 medborgare har man ett ett lagstiftande parlament, Lagtinget. Man har 16 kommuner och 22 grundskolor. Här talas inte om nedläggning.IMG_1563

Eftermiddagen var en upplevelse. Ett besök hos en privatperson, verkligen en entreprenör, med en egen konstsamling, egen tennisarena, orangerie plus lite till. Verkligen en tennisarena.

Dagen avslutades hos den svenska generalkonsuln där också f d centerpartistiska partiledaren Karin Söder var med och berättade om Jacob Letterstedt och hans donation.

Jag kan väl konstatera att jag inte alls ångrar att jag inte fick avboka resan. Och är jätteglad för att jag kom på rätt båt till slut.IMG_1565

Det har varit en trevlig och lärorik upplevelse och även om det har varit ett fullspäckat program har det också varit avstressande. Vilket jag i allra högsta grad behövde. Nu kan jag fortsätta i full fart ett tag till. För september är onekligen en fullfartsmånad.

 

Inga kommentarer: