tisdag 13 september 2011

Rapport från Åland

Så var då en dag avklarad på Åland med riksdagens veteraner. Som handlat mycket om historia och krig och fred. Tur att jag hittade rätt färja igår till Åland så jag fick ta del av en givande dag. Inte mitt fel att det går två färjor till Åland samtidigt och att jag trodde att det var den jag åkte med senast som gällde. Fast jag borde anat ugglor i mossen när ingen jag kände som jag visste skulle vara med dök upp. Nåväl. Efter en snabb språngmarsch med resväska på släp hann jag som sista passagerare kliva ombord på rätt båt. Kläderna kunde vridas ur men så småningom övergick kvällen till ett mer normalt stadium. En bugg med en vänsterpartist till barpianistens spel. Den argentinska pianisten drog så småningom igång allsång också.

Men som sagt i dag har det blivit Åländsk historia. Alltifrån ryskt herravälde till neutraliserad och demilitariserad självstyrande landskap i Finland där språket är svenska. Har rätt att sätta egna skatter och är en tullfri zon. Inga militärklädda får finnas på ön.

Det kanske inte många vet är att det var franska och brittiska soldater som körde ut ryssarna från Åland och att Sverige fick erbjudande om att få Åland men tackade nej. IMG_1515

Lunchen intog vi långt ut i havsbandet. Med denna utsikt.

I morgon blir det Lagtinget och då ska vi få lära oss mer om hur lanskapet styrs. 

Inga kommentarer: