torsdag 24 juli 2008

Bloggvärlden och demokrati

Kunde inte hålla mig borta från bloggandet.

Ok. Jag är väl stressad då som Aftonbladet skriver. Att bloggandet har blivit en ny sorts kvinnostress. Jag känner definitivt inte stressen att behöva skriva var annan timma. Hur sjutton hinner någon med det och dessutom sköta ett jobb? Jag skriver för att det är roligt och för att "skriva av mig" när jag blir arg. Visst kan jag väl känna ibland att jag kanske borde skriva något fast jag saknar inspiration eller ämne att skriva om. Så ett eller annat tugg i tomme kanske det blivit på bloggen men det mesta skriver jag på när jag verkligen vill skriva.

Och nu kunde jag inte låta bli att skriva några rader. Dels detta om kvinnostressen enligt Aftonbladet. Jag tror att man får ta det för vad det är. Precis som med allting annat väljer man själv om man ska bli stressad av att skriva. Klart är det ens jobb att skriva kanske det är lite annorlunda. Men då har man förhoppningsvis också betalt för det. Tyvärr är det så att vi kvinnor ställer högre krav på oss själva, även till viss del samhället, oavsett om det gäller att prestera blogginlägg eller prestera i det dagliga arbetet. Förresten det är väl när man har ledigt man har tid att skriva mer. Eller?

Den andra artikeln påstår att det bara är män mellan 18-35 år som bloggar. Med tanke på den förstnämnda artikeln är debattskrivaren i SvD nog ute och seglar en del. Han skulle kanske tagit reda på fakta. Även om jag vid en snabb blick på de mest länkade bloggarna inom området politk på Bloggportalen kan konstatera att nog de flesta ägs av någon av manligt kön.

Nåväl det må vara vad det vill med detta. Artikelförfattaren uppmanar också, på grund av den påstådda snedfördelningen, att bloggarna är inget att bry sig om. Jag håller inte med honom. Bloggvärlden har kommit för att stanna och ger möjligheter för betydligt fler människor att kunna uttrycka sina åsikter än tidningarnas begränsade utrymme på debattsidor gör. Och jag tycker att det är bra att det debatteras. Och politiker ska ha ett stort öra och lyssna till de åsikter som kommer fram.

Men jag håller med honom i sakfrågan.

Det är trots allt bara ett fåtal som skriver politiska bloggar. På Aftonbladets bloggportal är det 4467 som är registrerade, även om just detta inte är en måttstock. Men det var 5,5 miljoner som röstade i förra valet.

Det är oerhört viktigt att värna den allmänna rösträtten. Så att alla de 5,5 miljonerna människor (gärna lite fler eftersom inte alla röstberättigade röstade) har en möjlighet att påverka..

Allmän rösträtt är något som människor fick strida hårt för i början på 1900-talet. Kvinnorna fick det allra sist. Tidigare fick bara de som hade pengar möjlighet att välja.
För mig är det oerhört viktigt att folkets vilja avgörs genom allmänna val. Där allas röster väger lika tungt. Sedan finns det en hel del som jag tycker behöver förändras precis. Mer lyssnande politiker som finns ute i verkligheten. Till exempel. Det finns mycket annat som kan bidra till en mer levande demokrati.


Men principen en person – en röst får vi aldrig göra avkall på. Då är vi illa ute. Då faller demokratin. För demokrati är inte att alla kan få just sin vilja igenom. Ok. Man ska ha valfrihet och man ska kunna bestämma så mycket som möjligt själv så länge som det inte skadar en själv eller någon annan.
Och för att ett samhälle ska kunna fungera behövs det vissa regler som är gemensamma och som alla ska följa. Det finns kanske de lagar man inte gillar men de ska ändå följas.

Men självklart ska debatten i bloggvärlden rasa vidare och självklart ska man lyssna till de åsikter som förs fram.
Men bloggvärlden får inte vara den som bestämmer hur beslut ska fattas. Det är hela svenska folket som avgör vem som ska styra landet. Sedan får svenska folket avsätta dem som misskött sig vid nästa val.
Rösträtten är lika viktig som att värna den enskilda personens integritet.

Inga kommentarer: