fredag 20 september 2013

Hbtq-kompetens i föreningar i Borås

Idag debatterades det i många timmar i kommunfullmäktige. Både krogöppettider, husbygge, Medborgardialog och hbtq-kompetens inom föreningslivet.

Medborgardialog har jag skrivit om tidigare här. Krogöppettider stannar där de är. Det vill säga längst till kl 2. Husbygget lämnar jag därhän. En svår fråga. Det jag tänkte kommentera lite är hbtq-kompetensen inom2013-06-02 08.10.24 föreningslivet. Grunden var en motion från en vänsterpartist som handlade om att öka kompetensen inom idrottsföreningar när det gäller hbtq-frågor. Vid kommunstyrelsens möte ville Morgan Hjalmarsson, folkpartistiskt kommunalråd, utöka till att också gälla andra föreningar efter tips från vår LUF-ordförande. Jättebra. Det innebär att alla föreningar, t ex också religiösa, inkluderas.

Idag resulterade ett inställt möte i att vi tre som ändå kommit satt och pratade om lite av varje i stället för att prata social ekonomi. Bland annat pratade vi om hur man ska fånga upp ungdomar som inte är engagerade i någon förening. För att också dessa ska få en bra fritid. När jag var ute och sprang satte min hjärna igång och började arbeta. Och kopplade ihop bristande deltagande i föreningar med att det kan ju faktiskt vara för att man inte känner sig välkommen som till exempel bög i en fotbollsförening. Fast man kanske jättegärna skulle spela fotboll. Men det är viktigt att förändra attityder i förening så att alla kan vara med. Alla måste få vara den man ä .  Ingen ska behöva förneka sitt riktiga jag. Man ska kunna leva det liv man själv vill. Ser därför fram emot vad som blir resultatet av motionen och tillägget till motionen.

Inga kommentarer: