fredag 5 februari 2010

Skärpning gubbar

Vi har sparkat igång projektet QVIM, nätverk för kvinnors entreprenörskap, igen. Inte för full fart utan lite försiktigt. Jag tror att det finns ett behov av nätverk för kvinnor som driver eller tänker starta företag. Även om det inte i huvudsak är någon skillnad att driva företag om man är man eller kvinna. Men eftersom det är färre kvinnor än män som idag driver företag så behövs det fler som vågar starta och/eller låta sina företag växa. Det behövs förebilder och kanske en lite extra puff för att komma igång.

Idag är den politiska makten åtminstone jämställd på pappret, när det gäller förtroendevalda församlingar som fullmäktige och riksdag. Sedan är det lite sämre när det gäller den reella makten. Det vill säga ordförandeposter i nämnder och styrelser. Där finns mycket att göra för partierna.

När det gäller den ekonomiska makten så är det mycket långt kvar när det gäller jämställdhet. Kvinnorepresentationen i bolagsstyrelser är usel. Och det är där den ekonomiska makten sitter. Jag är av grunden emot kvotering. Jag tycker inte att någon, oavsett om det är en man eller kvinna, ska få företräde framför någon annan som har en bättre kompetens. Jag vill inte ha ett uppdrag på grund av att jag är kvinna. Och staten ska inte klampa in genom lagstiftning i ett bolags egna angelägenheter. Men ibland misströstar jag. Det finns kvinnor med kompetens men dessa får inte chansen.

Ett sätt är just att stötta kvinnor i deras eget företagande. Ju fler kvinnor som driver företag desto större chans att fler kvinnor kommer in i styrelser. Ett bra initiativ är också den satsning på att utbilda fler kvinnor till styrelseuppdrag, även om jag tror att dessa redan idag skulle klara ett styrelseuppdrag lika bra som en man. Men peppningen kanske behövs.

Lite, för att inte säga mycket, fundersam blir jag dock när jag läser i SvD att ett manligt styrelseproffs, Mats Qviberg, inför de kvinnor som utbildas till styrelsearbete talar om för dem att styrelser är inget för kvinnor med egna karriärer och små barn. Då borde väl inte heller män med små barn sitta i styrelser. Eller? Det behövs onekligen jobbas mycket på förändring av attityder. Kvinnor kan också ha kompetens och kunskap. Vad är det för skillnad mellan att vara småbarnsmamma och småbarnspappa? Förutom kanske de allra första månaderna.

Skärpning gubbar. När jag läser sådant här (inklusive kommentarerna till artikeln) blir jag nästan feminist.

Bloggar om detta gör också Michaela

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad jag förstått av mycken läsning så är det inte många kvinnor som är villiga eller beredda att lägga ner så enormt mycket jobb för att nå topp-positionerna i styrelserna.
Var det inte Wallenberg som sa nåt i stil med: När kvinnorna börjar komma i läge för en högre position...ja, då hoppar de av.

Sen kan man fråga sig vad egentlig "makt" är?
Den ekonomiska makten som det talas om, men ingen nämner priset för denna makt... ett obefintligt privatliv, stress och följande hälsorisker.

Stefan