onsdag 17 februari 2010

Guld och en del annat

Förkylningar kommer när de är som minst lämpliga. Även om jag gärna avstår helt från dem. Men tack och lov brukar mina gå över rätt snabbt. Tur det för i februari ska allt vara klart. Det är årsmöten med verksamhetsberättelser och bokslut. Integrationsgruppens förslag ska vara klart. Dessutom har det blivit mycket jobb. Kul i och för sig. Men allt behöver ju inte komma på en gång. Helt plötsligt hålla kurser varje vecka och dessutom utveckla en databas. Plus några saker till. Det börjar dessutom dra ihop sig till val med massor av aktiviteter. Och bloggen måste underhållas.

Nu har jag i alla fall slutat nysa och morgondagens kurs är förberedd. Innan jag sätter igång med att fundera över integrationsgruppens handlingsplan så tänkte jag ta en liten rundsurfning kring dagens nyheter.

Det som ingen kunnat undgå idag är att Sverige tagit ytterligare en guldmedalj genom Björn Ferry i skidskytte. (DN, SvD)Jag som klev upp redan före fem i morse (lade mig tidigt av förkylningsutmattning och missade alltså det hela igår kväll) har hunnit se intervjun med Ferry ett antal gånger. Verkar vara en härlig människa och stort grattis. Undrar hur det känns att stå där på pallen och se svenska flaggan gå i topp och höra nationalsången. Nog rätt häftigt. Grattis i efterskott till Charlotte Kalla också.

Få se vad svenskarna kan åstadkomma i fortsättningen. Kanske det blir en kvadrupel till i konståkning. (DN). Och framförallt blir det spännande i kväll när traktens egen skiddrottning, Hanna Falk, ska åka. Undrar hur många som kan koncentrera sig på folkpartiets årsmöte och lyssna på Maria Leissner. Koncentrationen kanske blir lika dålig som hos funktionärerna i gårdagens jaktstart, tydligen både på herrsidan och på damsidan. Inte acceptabelt. (DN)

Nyheterna består ju inte bara av OS. Diskussionen om Moderaternas provval i Stockholm går vidare. Utredningen får väl visa vad som skett. Jag tycker att det är bra som fp infört att man måste vara medlem minst tre månader innan man får rösta i ett provval. Det bidrar ju till att om man ska skaffa sympatisörer bland nya medlemmar så måste man i alla fall planera och vara ute i god tid för att tala om sin egen förträfflighet. Jag hoppas dock att ingen folkpartist kommer på idén att betala någon annans medlemsavgift.

Sedan tycker ju jag förstås att man ska fråga sig själv varför man vill stå på en lista. Är det för att man vill vara med och förändra samhället och brinner för en fråga eller är det av något annat skäl? Att få makt till exempel. Jag tror att de flesta som ställer upp för gör det för att man vill vara med och förändra samhället. Och det borde man väl ha visat inför de andra medlemmarna innan det är dags för provval.

Jag tycker ändå att det är bra att medlemmar ges möjlighet att framföra sina åsikter vem de vill ska representera partiet även om det då kan bidra till att någon går över gränsen för att skaffa röster. En del partier hoppar över provval och går direkt till nominering. Inte lika demokratiskt tycker jag. Några moderater skriver i DN idag hur man ska se över nomineringsprocessen. Jag tror att det är en fråga som hela tiden måste hållas aktuell. (DN)

En annan nyhet som jag reagerat på bland dagens nyhetsskörd är den som handlar om att en skola tagit in Securitas-vakter på skolan. Enligt media så är det en elev som stökar till det i skolan så att man inte klarar av att sköta bevakningen själv på skolan. Om det verkligen är så så tycker jag det är helt befängt. Att en elev kan orsaka sådana problem. Det är väl eleven som ska bort från skolan. Det måste finnas andra lösningar än Securitas-vakter. (SvD,

Nu får jag nog kasta mig över integrationshandlingsplanen. Det blir en intensiv eftermiddag med först möte om densamma sedan kommundelsnämndsmöte och årsmöte i folkpartiet.

Inga kommentarer: