tisdag 8 september 2009

Kyrkoval och valförberedelser

Jag förstår inte vart tiden tar vägen. Dagarna börjar bli fyllda med jobb och möten. Och höstmörkret börjar så sakteliga sänka sig.

Om drygt ett år är det val och förberedelserna inom partierna börjar med valplaner och provval för att fastställa vilka personer som ska stå på respektive lista till de olika församlingarna. Det är ofrånkomligt att det blir lite oroligt i leden under denna period. Det är många som vill vara med, vilket i grunden är positivt. Själv vill jag gärna vara med åtminstone en period till. Och jag kan väl inte förneka att jag gärna skulle vilja få en period i riksdagen till. Jag har erfarenhet men har också haft tid till att reflektera över vad som jag skulle kunna göra bättre jämfört med förra perioden. Dessutom har jag med mig ännu mer erfarenhet från kommunpolitik och annat. Men det är också roligt att jobba med kommunpolitik. Man kommer mycket närmare verkligheten. Något som jag märker i jobbet med integrationsfrågor och som kontaktpolitiker på Hässleholmen.

Men redan om två veckor är det ett annat val. Val till kyrkans olika församlingar. Även i detta val ställer sverigedemokraterna upp. De tar det som en förövning till nästa års val. Därför är det viktigt att alla som är medlemmar i svenska kyrkan och som inte vill att de ska påverka kyrkans arbete också går och röstar. Om man läser deras kyrkopolitiska program så framgår det klart och tydligt att även om det står där att man ska följa bibeln troget så har man glömt vissa avsnitt. Att hjälpa människor i nöd, åtminstone om dessa har en annan etnisk bakgrund än den svenska, finns inte med i deras tankevärld. Läs mer på en tidigare blogg.

När det gäller kyrkovalet diskuteras huruvida politiska partier ska ställa upp över huvudtaget. Av princip tycker jag och folkpartiet att det är fel att politiska partier ställer upp i kyrkovalet. Men eftersom det finns många som har en grundläggande liberal värdering och vill jobba för kyrkan så har man tyckt att det varit viktigt att jobba för gemensamma idéer i ett fristående nätverk. Därför ställer FISK, Folkpartister i Svenska Kyrkan, upp i val till kyrkomötet och stiftsfullmäktige.

Dags att jobba.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ju just för att en sådan grupp som FISK engagerar sig som SD får makt. Hade dessa istället valt att engagera sig för ett icke-partipolitiskt alternativ då hade vi inte haft partival i svk och då hade SD inte kunnat rösta in sina kandidater.

FP har också medverkat till direktval till kyrkans högsta ledning vilket innebär att SD inte behöver engagera sig lokalt, inte behöver gå vägen via kyrkkaffedisken för att få in sina kandidater.

SÅ FÖR ATT RÖSTA UT SD SÅ MÅSTE MAN RÖSTA PÅ ETT ICKE PARTIPOLITISKT ALTERNATIV: FRIMODIG KYRKA