måndag 15 augusti 2011

Nu sätter allt igång

Nu börjar hösten närma sig. Tillika mötessäsongen. Idag fp-möte. I morgon gruppmöte inför torsdagens kommunfullmäktige. Onsdag inget på kvällen men besök i Göteborg hos kunder. Jag hoppas inte det blir alltför långt fullmäktige för på fredag morgon med tidiga tåget åker hela fullmäktigepresidiet till Stockholm för möte med andra fullmäktigepresidier i de större kommunerna. Ska bli spännande. Både mötet och om vi kommer fram. Förhoppningsvis ingen åska och signaler som funkar. Säker kan man aldrig vara. Jag tror att jag har nog en statistik på 50/50 det senaste året när det handlar om att vara framme i rätt tid. Så vi får väl hoppas att det är på uppvägen vi kommer fram i rätt tid. Hem kan jag väl åka buss från Herrljunga som vanligt.

Jag glömde ett möte. Inspirationsmöte inför kommunens Visionsarbete på torsdag eftermiddag. Mellan mötena blir det jobba av. Excel-kalkyl och databas. Plus lite annat. Kursföreberedelse till exempel. Idag fick jag dock en glädjechock. En ny kursbok finns framme så jag slipper använda en som är urkass. Och slipper göra en massa egna exempel.

Det här att vara fritidspolitiker är inte så lätt när det handlar om att få tiden att räcka till. Vill man vara med och påverka i dagens läge kan man inte bara ägna kvällar åt politiken. Idag måste man sätta till en hel del dagtid också. En del nämndmöten är på dagen. Även om man i de flesta fall får ersättning för förlorad arbetsförtjänst så är det långt ifrån alla jobb som man kan vara borta från hur som helst.

Arg blir jag när någon påstår att det är ett kall att vara fritidspolitiker och därför ska man inte ha några arvoden. “Varsågod och ta ansvar själv och byt ut TV-tittarkvällar mot ibland sena möteskvällar.”, vill jag säga till den personen.

Jag som egen företagare har en viss flexibilitet men blir jag tillfrågad om att hålla en kurs på tre dagar som är tidsbestämd till ett visst datum så måste den gå före. Och det finns konflikter och ibland är man splittrad.

Risken finns om mer och mer “fritidspolitik” förläggs till dagtid att det bara blir ett fåtal som kan vara engagerade. Även om det är viktigt att det också finns äldre i politiken vore det ju inte bra om det bara är pensionärer som är förtroendevalda i kommunen.

Nu är det i all fall dags att sova. Sent som alltid. Men det lär visstIMG_1349 inte vara bra att sova för mycket.

Till sist grattis till Elfsborg som igen vann på Borås Arena. Det hade nog varit kul att vara där. Det hördes ända hem hit vilken stämning det var. Flera km från arenan och skog och fönster emellan.

Dagens bild från Visby ringmur. En varm sommardag.

Inga kommentarer: