torsdag 23 oktober 2008

Mest om äldre

Jag har inte försvunnit från bloggosfären. Bara haft rätt intensivt några dagar. Fortsättningskurs i Access kräver sin kvinna även om jag bara haft två deltagare. Men samtidigt är två deltagare på ett sätt mer krävande. Mer möjligheter att göra individuella anpassningar och så vidare. Och därmed lite sena kvällsförberedelser. Nöjda tror jag de var i alla fall.

Dagen avslutades med kommundelsnämndsmöte. Förutom de vanliga ärendena fick vi också en genomgång av hur man jobbar på äldreboendet Kapplandsgatan (tidigare under namnet Kaprifolen). Intressant hur man jobbar för att få alla delaktiga. Både personal, boende och anhöriga. Läs i Foveras nyhetsbrev om både äldreboendena på Kapplandsgatan och Våglängdsgatan (tidigare Bodaklint). Mer om Fovera kan läsas här.

Dessutom fick vi en väldigt intressant information om demenssjukdomar och om vård av personer som drabbats av demens, av Seki Sinani som är demenssjuksköterska på Brämhult. Anledningen till denna genomgång var bland annat att jag ställt frågan till de ansvariga på kommundelen hur läkemedelsanvändningen ser ut för demensdrabbade personer. Och bakgrunden till min fråga var artiklar i riksmedia, bland annat denna, om hur dementa drogas med antipsykotiska läkemedel. Jag skrev också om det på min blogg.

Ibland är det självklart nödvändigt att ge medicin för att lugna en orolig dement människa. Men som Seki sa, så oftast är det bättre med en lugnande hand.

Ibland kan ju frågor som ställs väcka irritation. Särskilt en sådan här lite kontroversiell fråga. Men ansvariga uttryckte sin glädje att jag ställt den. Och den har bidragit till att man inom kommundelen jobbar vidare för att minska läkemedelsanvändningen. För mycket sömnmedel och för sent på natten gör människor slöa på dagen. Och många läkemedel har biverkningar. Det ska bli intressant att följa vad som händer. Jag är i alla fall också glad att jag väckt frågan. För de äldres skull. Och fler behöver få mer kunskap för kunskap är nyckeln till förståelse. Ytterligare ett uttalande av Seki.

Inga kommentarer: