lördag 3 november 2012

Lite om medborgardialog och social ekonomi men mest om min intensiva tillvaro

Lite långt mellan blogginläggen nu. Jag trodde jag skulle få mer tid att skriva när jag blev pensionär. Tji fick jag. Och det beror inte på att jag inte har något att skriva om. Tror att det gångna året har varit det mest2012-10-28 14.35.51 intensiva sedan riksdagstiden. Och det ser ut att hålla i sig. Den gångna veckan hade jag tänkt ta det lite lugnt. Så blev det inte. Det blev mer jobb som jag inte tänkt. Att jobba med datautveckling tar ofta tid. Och att vara politiskt engagerad kan också bidra till att dagen inte blir som man tänkt.

Och om man inte kan hålla koll på veckodagarna och låter bli att kolla i almanackan kan det bli mer oväntat än man tänkt. Och så en sen förfrågan om att hålla tal för narkotikans offer på det. Men allt fixar sig. Men när dagen är slut kommer tröttheten. Där spelar väl åldern in. Kommande veckan har jag dock helt koll på tror jag.

Kurshållande i dagarna tre och sedan en dag med spännande möten som handlar om Medborgardialog och social ekonomi.

När det gäller arbetet med Medborgardialog så har vi kommit en bra bit för att skissa på principer hur Borås ska jobba med Medborgardialog i framtiden. Och lite resultat från den enkätundersökning vi gjorde under höstmarknaden kommer snart att publiceras.

Vad är då social ekonomi? Idag gör föreningar och det man brukar kalla non-profit organisationer en enorm insats för samhället. Att fånga upp dessa organisationer mer systematiskt är något som Västra Götalands regionen gör. Och kommer att göra än mer. Genom att ta fram en Överenskommelse mellan regionen och föreningar och organisationer. Jag kommer att vara med i detta arbete. Och då som representant för den sociala ekonomin. Inte som politiker. Fast jag kan nog ha nytta av den rollen också. Men det viktigaste är att jag i princip kommer att representera alla föreningar i Sjuhärad.

Innan nästa vecka sätter igång är det fotboll i morgon. Hoppas Elfsborg klarar sista matchen mot Åtvidaberg på Borås Arena. Jag är där och hejar. Otroligt kul om det går vägen. Och chansen är stor. Elfsborg har avgörandet i sin egen hand.

Men allra först måste jag förbereda nästa veckas kurs. Med ett ljus tänt. För minne och för hopp om en ljus framtid.

Bilden. Skuggan av mitt jag.

Inga kommentarer: