tisdag 10 juli 2012

Dramatiserad kyrkogårdsvandring med celebert besök

Det händer alltid något i Borås. Idag var det dramatiseradIMG_1577 kyrkogårdsvandring med teatergruppen Teater Ada. Det var tionde året i rad som en sådan vandring anordnades. Jag har varit på de flesta de senaste åren. Vandringarna är på olika kyrkogårdar olika år.

Olika kända boråsare kliver upp ur sina gravar och berättar om sina liv. Jag tror att jag särskilt uppskattar detta eftersom jag är inflyttad boråsare och inte har full koll på Borås historia.

Dagens vandring hade kulturtema. Med både musikaliska inslag och diktläsning. Det började med en körövning med personen som startade Borås orkesterförening. Victor E Lundquist. Som också sedermera fick den finaste utmärkelse som Svenska Musikaliska Akademien delar ut, Medaljen för tonkonstens främjande. Denna medalj har därefter många kända musiker fått, Ann-Sofie von Otter, Kjerstin Dellert, Monica Zetterlund m fl. Den som vill se hela listan så finns den här.

Att Erik Gustaf Geijers dotterdotter, Anna C Hamilton Geete levat i Borås och också har sin grav här kanske inte många vet. Hon var översättare och författare. Ett kvinnoöde från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Hittade detta om henne.

Diktaren Edward Leuvén som också var lärare läste sina egna dikter. En dyster påminnelse om rivningen av teatern fanns också med innan det hela avslutades med en spelning av “Beatles”. Men trots att gruppen försökte frammana solen genom att sjunga Here comes the sun blev försöket utan resultat. Regnet fortsatte att strila sakta ner som det gjort under hela vandringen. Men trots det var det många som kom. Och som till slut fick höra och sjunga med i All you need is love.

Hade jag varit hemma hade jag nog besökt även reprisen som är nästa tisdag. Ett tips till alla som inte var där idag. Gå dit.

Borås tidning var snabbare än jag. Reportaget kan läsas här.

Där finns också bilder på publik och hur blött det verkligen var. Lägg märke till en telefonpillande person på bild nr 2.

Inga kommentarer: