lördag 11 februari 2012

Melodifestival och 112-dagen

Så var då andra omgången av melodifestivalen avklarad.

Själv hade jag ju redan sett alltihop igår kväll i Scandinavium i 418577_10150566416099132_696684131_9215538_805040494_n[1]Göteborg vid genrepet. Kan konstateras att mina intryck från igår höll sig idag också. Att se inslagen live, även om silat genom öronproppar, blir en dimension extra. Jag höll på Rockabilly-låten och David Lindgren igår. Lindgren gick direkt till final och Rockabillyn gick till andra chansen. Jag brukar aldrig vara så där tvärsäker. Men när Lindgren äntrade scenen kunde jag knappt sitta stilla igår kväll. Idag såg jag ju också hans breakdance. Igår gick det så fort så jag märkte det inte förrän det var över. Från 24-raden ser man inte så tydligt. Melodifestivalen är en kul grej. Melodifestivalen är ingen död företeelse. Tvärtom verkar det vara fler som tittar än någonsin. Det är underhållning och man får ta det för vad det är. Att den låt som jag trodde på också lyckades hör till ovanligheterna. Det är kul men ingen katastrof om den inte hade gjort det. (DN, DN, BT) Bilden togs igår.

En mer allvarlig framtoning har 112-dagen som firades idag i Borås och på många andra platser. En dag som uppmärksammar alarmnumret 112. Till det hela hörde också att bilda ett mänskligt 112. Dvs bilda numret 112 av människor. En tävling mellan olika orter. Parkerade mig tryggt i slutet av tvåan mellan två brandmän. Kändes lite angeläget att vara med eftersom jag ju sitter i direktionen (styrelsen) för Södra Älvsborgs Räddningsförbund. Men det är också viktigt att alarmnumret fungerar och att de människor som behöver hjälp också får det. Idag finns en artikel i DN där en man inte fick åka ambulans för att sjuksköterskan trodde han hade vinterkräksjuka men hade fått en hjärnblödning.

Så var då också denna dag till ända. I morgon måste det bli lite röj till. Och tennis.

Inga kommentarer: