fredag 9 augusti 2013

Sommartorsdag med twitter backstage

Så var då sista sommartorsdagen i Borås avklarad för den här gången. Självklart slutade regnet innan kvällen och den här gången var det lite speciellt. Jag fick förmånen att backstagetwittra.  Alltså befinna mig bakom scenen i stället för framför. Min backstagetwittrarkollega var Jesper Henriksson och jag tror vi kompletterade varandra ganska väl. Många twittrar fick vi iväg och tillsammans med andra. Trendade under kvällen. Det var jätteroligt att se vad som händer bakom. Komma lite närmare artisterna.

Även om jag själv inte var så särskilt intresserad av punkrocksbandet “Idyllen” som var ett av förbanden så fanns det publik på torget som gillade. Som upptrappning till huvudartisterna framträdde sedan bandet Kid Galahad. Även de rockiga men på ett mjukare sätt. Och jag tror de hämtat lite inspiration från Beatles. Fast det kanske bara var en 40-talist jämförelse, som Frida Arvidsson från Borås Borås påpekade. Innan huvudartisterna Legends – Voices of rock uppträdde hände också en rad annat. Eddie Karlsson som leder EM i trial visade några konster på scenen men lite fler bakom. Bland annat köra uppför trappa. En tävling körs i Borås 17-18 augusti. Sista helgen i augusti är det SM i friidrott i Borås. Fanns därför en längdhoppsmatta där vem som helst kunde testa stillastående hopp. Gjorde också jag. Inte så långt kanske. Men över metern i alla fall. Och hälsa på maskoten Lejonet Leo hann jag också med. Barngympa med Scoobi-Doo lockade också ett antal barn även om torget var ganska glest befolkat kring 18-tiden när det hela började.

Så kom då till sist rocklegenderna. Kanske inte mina ungdomsidoler, lite för gammal för det, men gillade dem ändå. Och kände igen många av låtarna. Åldern i publiken var väl sådär ca 50 år. Åtminstone de som stod allra längst fram. Kändes som om publiken var nöjd i alla fall. Ville bara ha mer.

Kvällen avslutades med autografjakt till en vän. Det var inte så svårt. Min twittrarkollega Jesper lyckades också fånga ögonblicket då jag pratade med Joe Lynn Turner.

På väg hem konstaterar jag att folk har svårt att hitta papperskorgarna. Som det finns rikligt med kring torget. Men samtidigt mycket nöjd med kvällen. Det var kul att glida runt och fotografera och twittra och se artisterna på nära håll.

Bilderna har jag tagit de flesta själv men Jesper har tagit några och Anders Kihl några. Totalt tog jag 99 bilder men kan väl inte påstå att alla var av hög kvalitet. Svårt med rampljus och mörker.

Inga kommentarer: