torsdag 20 juni 2013

Värna en saklig debatt utan personangrepp.

I dagens Boråskuriren har jag skrivit en krönika om att värna föreningslivet under rubriken Tankar för dagen . Nu ska jag skriva tankar om gårdagen.

Gårdagens kommunfullmäktige gav en bitter eftersmak. Självklart visste jag och alla andra att det skulle bli en lite tuff debatt. Med ett antal motioner från Sverigedemokraterna. Jag hade dock inte tänkt debattera. Eftersom jag sitter i presidiet och ska hålla reda på andra som debatterar är jag väldigt sparsam med inlägg i debatten. Nu tvingades jag ändå upp i talarstolen.

Under den tid som jag var sammankallande i den grupp som tog fram ett integrationsprogram undertecknade jag ett svar på en motion från Sverigedemokraterna. Efter en rad raljerande ord om hur förträfflig jag var, f d riksdagsledamot och expert på integrationsfrågor mm, allt i ett som jag upplevde det förlöjligande syfte, fick jag en fråga av f d Sverigedemokraten (den enda kvarvarande sverigedemokraten i fullmäktige var på semester) om en av detaljerna i svaret på motionen. Inget som egentligen hade med frågan att göra, Sverigedemokraternas förslag att ha assimilation i stället för integration, utan om en forskare som hänvisats till i motionen. När jag inte tänkte svara gick f d Sverigedemokraten upp i talarstolen igen och krävde att jag svarade, med upprepning av hur förträfflig jag var. Glömde till och med före detta framför riksdagsledamot. Så jag blev tvingad att svara. Kändes nästan som ett hot.

Vidare dumförklarades i princip hela fullmäktige. Ytterligare enskilda ledamöter förlöjligades.

Inte för att jag inte kan tåla ett sådant påhopp som jag utsattes för. Men även om man har olika uppfattningar så måste man respektera varandra. I kommunfullmäktige ska det föras debatt. Självklart. Och visst kan den vara hård ibland. Men det ska handla om sakfrågor. Inte personangrepp på olika sätt. Och det gäller alla partiföreträdare. Vi har alla rätt att ha våra åsikter. Och vi har rätt att uttrycka dem. Något som vi ska värna. Men som sagt man måste också ge andra rätt att uttrycka sina åsikter. Och man har också rätt att avstå från att svara utan att i princip bli hotad till att svara. Det handlar också om att må bra och ha ett bra arbetsklimat de timmar vi avsätter för att delta i det politiska livet.

Det var en minst sagt tråkig kväll efter en i övrigt härlig dag. Med workshop om vad som ska in i det planerade orangeriet i Stadsparken på förmiddagen och på eftermiddagen Vuxenskolans sommaravslutning. Fast lite stressig. Särskilt som det började åska på avslutningsfesten och en lång uppförsbacke måste passeras utan paraply för att hinna i tid till fullmäktige. alltså också hem och byta till torra kläder.

Behövde skriva av mig.  Och nu skiner solen och huset ska bli midsommarstädat.prastkrageweb

Trevlig midsommar alla.

Inga kommentarer: