tisdag 4 juni 2013

Lite sedan sist

Det blir långt mellan varven jag skriver. Men jag ska i alla fall försöka bättra mig. Jag saknar inte något att skriva om. Men det kanske är just därför. Det händer saker hela tiden. Och så är det ju uteväder.

Alltifrån Stockholmsresor till att ta död på myror i köket. Lite har väl den senaste helgen gått i kärlekens tecken. En fin vigsel i lördags och så Westpride i Göteborg på söndagen. Härligt att gå uppför avenyn i sambatakt med ca 60 folkpartister i släptåg. Det är riktigt roligt. För att manifestera att man har rätt att älska den man vill. En manifestation för mänskliga rättigheter. För mig känns det viktigt att gå med.

Har också haft förmånen att få träffa några ungdomar som ska resa till Borås vänort i Finland, St Michel, i nästa vecka. De ville veta lite mer om varför vi har vänorter och varför just St Michel. Fick själv läsa på lite. En lång historia som handlar om medmänsklighet och empati. Hur boråsarna gjorde insamlingar och hjälpte människorna i St Michel under och efter kriget, eller rättare sagt krigen. 

I övrigt kan nämnas att jag som bäst håller på att försöka ordna ett seminarium/panelsamtal i Almedalen. Blev ju för någon månad sedan ordförande i Liberala företagare, ett nätverk kring Folkpartiet. En fråga som jag tycker är viktig, och många med mig, är vad som kommer att hända med alla de företag som idag drivs av i synnerhet kvinnor inom välfärden. Om det blir förbud för vinster i välfärden. Det är inte bara de äldre som får färre alternativ, kanske inga alls, att välja vem de vill ska komma hem och sköta hemmet utan många kvinnor får färre arbetsgivare att välja mellan. Och antalet kvinnor som driver företag kommer att bli mindre. Det är angeläget att fler kvinnor startar företag. Därigenom kan också på sikt man nå en mer ekonomisk jämställdhet.

Ikväll ska jag också vara med om något roligt. Välkomna nya svenska medborgare. Det bjuds på svenskt smörgåsbord och varje familj får varsin svensk flagga i trä.

Inga kommentarer: