onsdag 11 november 2009

Jag gillar inte alla partikamrater

Ibland blir jag riktigt ledsen. Igår kom det fram att ett folkpartistiskt kommunalråd fått böta för att han köpt sex av en ung flicka och en lokal folkpartist skriver en debattartikel tillsammans med en sverigedemokrat.

Jag trodde att vi som tror på en socialliberal värld visste bättre. Att lagar för det första är till för att följas. Det är förbjudet att köpa sex (även om det förvisso finns de som vill skrota den lagen). Att lagen finns är för att skydda unga flickor från att hamna i prostitution. Kanske några få säljer sig själva och sin kropp frivilligt, men de allra flesta har tvingats in i skiten. Många har blivit hitlurade från fattiga länder med löfte om jobb och lön. Men inte vilket jobb. Att förbjuda sexköp är ett sätt att motverka trafficking och människohandel.

Tack och lov har personen avgått från sina uppdrag.

Jag hoppas att den person som skrivit debattartikel ihop med en sverigedemokrat går samma väg även om inte uppdraget är av samma dignitet som sexköparens. I och för sig var själva debattartikeln inte främlingsfientlig. Den handlade om våld mot politiker och i synnerhet våld mot sd-politiker från vänsterhåll. Men att liera sig med en person vars parti står så långt från en liberal syn på människors lika värde som man kan komma är inte acceptabelt. När det dessutom kommer fram att den s k folkpartisten tillhör grupper på face-book som är sd-politik så har inte jag mycket förbarmande för den personen. Han ska ut ur partiet.

Men nu ska jag iväg och diskutera framtiden och stadsdelsplanen för Hässleholmen. I kväll nomineringsmöte till kommunfullmäktigelistan.

 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Då kanske du kan jobba för att dommaren i högstadomstolen som också dömdes för sexköp får gå från sina uppdrag? Var flera år sedan, men han behövde minsann inte gå... Alla lika inför lagen?

Ska det finnas någon trovärdighet i dessa frågor måste det vara konsekvent, personligen tycker jag det är mycket allvarligare när dommare i landets högsta domstol gör sånt här än en lokalråd.

(annars tycker jag det är bra han avgå)

Johan sa...

Jag tycker att det är pinsamt att han avgår då jag inte ser att han har begått något som helst fel. Folkpartiet borde stå upp för denne man och unisont deklarera att man avser avskaffa den förskräckliga sexköpslagen som inte hjälper någon utan bara ställer till med skada.

Mikael Eskilandersson sa...

Du besväras av att en partimedlem skriver en debattartikel mot politiskt våld. Detta eftersom det är tillsammans med en Sverigedemokrat. Själv besväras jag snarare av att du har så märklig människosyn, att du tycker att människor som har en viss åsikt kan och får utsättas för våld utan att ni i Fp, som trots allt har mer makt i samhället, får eller ska försvara det fria ordet och demokratin. Är det inte allas uppgift att stå upp för de som blir förtryckta, även om det är SD:are? Att du dessutom anklagar partikamraten för att vara med i grupper på Facebook där SD:are är medlemmar. Det är alltså inte, enligt dej, tillåtet att tycka att straffen ska höjas i Sverige eller att yttrandefriheten ska bevaras eller att politiskt våld ska stoppas, för det är nämligen det som dessa grupper brukar förespråka.

I stället för att smutskast SD så tycker jag att ni borde förklara hur ni ska få samhälle som t.ex. Landskrona att fungera igen. Vad ska ni gör åt att snart alla städer i hela södra Sverige har ett eget litet "Rosengård"? Vad är det för mirakelkur som Fp ska införa, om ni får makten, som ska leda till att det faktiskt fungerar att bevilja över 100 000 uppehållstillstånd per år? Faktum är att SD knappast hade existerat, mer än som en ytterst marginell företeelse, om det mångkulturella samhället hade fungerat så bra i praktiken som ni försöker göra gällande.

Anonym sa...

Nej usch och fy för SD jag vet inte vad de vill eller vad de står för men det stod i en tidning att de är främlingsfientliga nazister så då måste det ju vara sant....
trolig tankegång hos en del naiva PK Svenskar?

och du Ann-marie säger nu att man varken får vara kompis med eller tycka som dem i andra frågor?
Har man enligt dig sagt upp rätten att vara människa om man tycker illa om dagens flyktingpolitik?

Fattar inte hur ni kan vara så blinda det är ju ni som är odemokratiska och har förutfattade meningar.
och det är media och politikerna som mörkar sanningar som kan liknas vid nazistpropaganda

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article66852.ab

Med internet är det lätt att själv hitta svar på det som ni inte vill att vi ska veta det är en stor anledning att det går bra för SD tror jag
/ wiktor