måndag 10 november 2008

Inte bitch men väl kunna säga nej

Hittade en intressant artikel i DN. "Bli bitchig och gå ner i vikt." Något värt att pröva. Att alltid försöka vara alla till lags skapar stress som man försöker avhjälpa med att stoppa i sig allehanda onyttiga saker. Känner igen mig själv lite. I stället för att säga nej stoppar jag i mig en extra chokladpralin som tröst och gör det jag egentligen inte borde. För att det ska bli gjort. Lite överdrivet kanske men lite ligger det i det.

Som motvikt till detta har Lisbeth Stahre vid Karolinska institutet utarbetat en metod med både kostråd och beteendeterapi. Man (eller kanske jag ska skriva Kvinn för det är mest kvinnor) får lära sig att säga ifrån. Bli lite mindre snäll. Sedan kanske det inte behöver bli så dramatiskt så att man blir en "bitch".

Bara kunna säga nej och se till att andra gör jobbet i stället.

Så då återgår jag till att göra det jag inte skulle. Programbladet till Sandareds tennisklubbs elitseriematcher. Fast jag måste erkänna att jag tycker att det är jättekul att testa runt i designprogrammet.

Kul ska det också bli att prata företagande på biblioteket i kväll.

Inga kommentarer: