lördag 23 november 2013

Julen närmar sig mm

Nu lyser julljusen i Borås. Bara en månad kvar till julafton och jag har hämtat mig efter den gångna veckan med 24 timmars budgetdebatt. En lugn och lördagskväll med tid för reflektioner med Så mycket bättre i 1470065_10151867695869132_414931472_nbakgrunden. Lite väl rött kanske men ok som bakgrund.

Budgetdebatten blev bättre än tidigare upplagor om än lika lång. Den här gången blev ämne för ämne debatterat på ett mer strukturerat sätt. Men någon förändring i budgettexten blev det dock inte. Visst borde det gå att förkorta debattiden. Med bra planering borde man klara sig på en dag. Tycker jag. Jag vet att man inte får begränsa talartiden men visst skulle vi kunna komma överens om att sätta en tidsgräns per område. Men nästa gång det är budgetdebatt är det ett nytt fullmäktige med nya ledamöter. Vet ju inte ens om jag är med då.

Som den politikernörd jag är kunde jag inte hålla mig borta från att lyssna en del till Sverigedemokraternas diskussioner på sina landsdagar. Blir lite fascinerad eller snarare beklämd av att de kan ägna en timma åt till att diskutera hemlösa katter medan debatten om människor som är hemlösa på grund av krig eller annan förföljelse saknas fullständigt. Katter är individer enligt deras sätt att se men vad är människor på flykt i deras ögon. Blir så trött på deras resonemang. Likaså vill de plocka russinen ur kakan när det gäller EU. SD vill ha frihandel och att studenter ska kunna röra sig fritt mellan länder. Dessutom pratar de om att man ska påverka i EU samtidigt som de vill gå ur. Får inte till konsekvensen i resonemanget.

I veckan fanns i tidningen NU en intervju med mig som ordförande i Liberala Företagare om landsmötesbesluten. 1404703_10151865393019132_1050579105_o

Inga kommentarer: