måndag 1 juli 2013

Almedalen dag 1 och 2

Almedalsveckan började med en rivstart. Igår eftermiddag blev återigen en folkpartist Riksdagens mest företagsvänliga ledamot, Hans Backman. Jag var där när det hände. Sedan ett mingel med korta appeller kring mångfald och företagande. Särskilt en stannade kvar. Hur mycket bättre allt blir när flera åsikter och synpunkter möts än när alla tycker lika dant.

Idag började dagen med radiointervju i Radio Sjuhärad kl 7.15 med frågan Vad har vanlige medborgaren för nytta av Almedalen. Mitt svar var politiker och tjänstemän med mer kunskap som kan vara till nytta i ny utveckling och nya förslag. Något som också är fantastiskt med Almedalen är öppenheten. Ett exempel är att börja dagen med att hälsa på EU-kommissionären Cecilia Malmström. I vilket annat land finns denna öppenhet.

Jag tror att en del politiker i Borås skulle haft nytta av att lyssna på det seminarium jag var på nyss. Politikern som startade företag. Det handlade inte om mig. (I och för sig startade jag företag innan jag blev politiker.) Det handlade om kommuner som bedriver verksamhet som konkurrerar med företag. Tyvärr kom Borås upp på en "skämslista" över kommuner som har fall i domstol. Fick dock chansen att berätta att Folkpartiet gör sitt bästa att försöka motverka att kommunen bedriver konkurrerande verksamhet. Nu var ju vi inte ensamma om att bedriva konkurrerande verksamhet. Det fanns fler kommuner. Så frågan är viktig men lite görs.

Folkpartiet har med i sitt nya partiprogram att det offentliga inte ska bedriva konkurrerande verksamhet. Det känns riktigt bra.

Nu mot nya seminarier. Ser ut att bli om integration på landsbygden.

Inga kommentarer: