söndag 20 maj 2007

En underbar vandring

Idag gick fötterna i ca 15 km runt kring Molla.

Det var både skog, höjder, sjöar, bokskog och till sist liljekonvaljer.

Det var inte många djur som syntes i skogen. En liten hare skrämde vi iväg och en hackspett flög mellan träden. Och så hästarna förstås som gärna ville göra sällskap med mig och nosa på mig när jag gick genom deras hage.
På säker mark tog Inga-Lena ett kort på mig och hästarna.

Även om vi inte såg så många djur så hörde vi desto fler. Det är ett fantastiskt fågelkvitter ute i skogar och hagar nu. De som kan borde ge sig ut och lyssna.
Sverige är fantastiskt vackert nu. Jag gläds åt att vara ute och uppleva det, men jag vill dela med mig till andra.
Det finns många som aldrig får uppleva att kunna gå fritt i skogen och få lyssna på fågelkvitter. Som tvingas lyssna till kanonmuller i stället. Det är inte rättvist.
Låt oss göra värden lite rättvisare genom att ge de som flyr kanonmullret skydd här i Sverige. Låt oss ha en saklig debatt om varför människor kommit hit.
Det tänkte jag på när jag var ute och vandrade.

Inga kommentarer: