fredag 25 maj 2007

Städpaus, sopor och arbetsmiljöbrott

Dags för paus i städandet. Har ännu inte hunnit så långt som till dammsugaren. Jag drunknar i papper som jag vill spara (ekorrtendenser) men inte vet var jag ska göra av. Bara alla dokument som hör ihop med årsredovisningen i kommunen tar en hel dokumentbox.

Men jag kan konstatera att jag har långt kvar till eländet i Neapel. Som har 3000 ton sopor på gatorna och är en tickande miljöbomb. Enligt SvD så har området kring Neapel blivit Europas främsta soptipp. Allt under maffians vakande öga som till och med dumpar giftigt avfall från andra delar av Italien. Det är skrämmande att samhället står sig så slätt mot den grova brottsligheten. Förhoppningsvis kan inte detta hända i Sverige. Men det är viktigt att bekämpa den grova organiserade brottsligheten även i Sverige med alla medel.

En annan brottsling om än i mycket mindre omfattning är Göran Persson som nu erkänt att han varit oaktsam gentemot arbetstmiljölagen när han byggde sin gård. (DN och SvD) Förmodligen får han böter. Men jag förstår honom. Det är banne mig inte lätt att hålla reda på alla regler. Men det kunde han ju tänkt på när han satt vid makten.

Åter till min egen arbetsmiljö.

PS. Nyheterna ändrar sig fort. Nu säger Perssons advokat (SvD)att hans klient inte alls erkänner.

Igen. Vem ska man tro på? Det visar sig väl så småningom. Klart är i alla fall att det verkar finnas för många regler som är svåra att hålla koll på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är väl politikerna som skriver allla konstiga regler..