söndag 27 maj 2007

Pingstaftonsvandring i Linnés anda

Vandringen på pingstafton blev verkligen fantastisk. Cirka 16-17 km lång och inte så backig som vandringarna vanligtvis är i Boråstrakten.

Naturen är åtminstone två veckor för tidig. Blommor som brukar finnas vid midsommar hade redan slagit ut. Hagarna var fulla av smörblommor och hundkäx. Ett och annat midsommarblomster fanns också. Det blev en vandring i Linnés anda. Passar ju bra när Linné firar 300 år. .

Det är otroligt vad många olika sorts blommor och växter det finns men det är tur att Linné satt ett entydigt namn på alla växter. För vi i vandringsgänget var inte överens om namnet, nåväl smeknamnet, på en del blommor. Humleblomster kallar vi som kommer från Östergötland Mormors glasögon. Här i Västsverige kallas teveronikan för detta.
Det jag kallar bullerblomster kallar andra för ängsbollar eller smörbollar.
Genom att slå upp i den Virtuella floran kan jag också konstatera att blomman är fridlyst.
Dessutom hittade vi på vår rastplats en liten blå blomma. Med intensiv blå färg. Efter att ha
undersökt mina floror och sökt på nätet kom jag fram till att det nog var jungfrulin. En ovanlig blomma. Dock inte fridlyst. Tur för mig som tog hem ett exemplar. Förutom att jag tog en bild. Lite otydlig i och för sig.
Hästarna höll sig på andra sidan staketet så jag slapp närgånget intresse. Förutom alla småfåglar såg vi inte till så många andra djur. En stor rovfågel flög iväg men det enda vi hann se var att den hade ett brett vingspann. Till sist en närbild på den fina blåa blomman som har ett budskap. Förgät mig ej. Glöm mig inte.

Inga kommentarer: